Αγκυροβολημένο στα ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης βρίσκεται από εχθές το πλοίο FSRU, που θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου.
Η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου FSRU, ξεκίνησε στις 26 Νοεμβρίου από τη Σιγκαπούρη, μετά από μία σχεδόν δεκάμηνη μετατροπή στο ναυπηγείο Seatrium.
Τις επόμενες ημέρες, το FSRU, θα δέσει μέσω ενός συστήματος αγκυροβόλησης 12 σημείων. Στη συνέχεια, θα συνδεθεί με υποθαλάσσιο και χερσαίο αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου υψηλής πίεσης, ο οποίος, μόλις τεθεί σε λειτουργία, θα παραδίδει φυσικό αέριο στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς (ΕΣΜΦΑ) και εν συνεχεία, στους τελικούς καταναλωτές σε Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία και περαιτέρω στη Μολδαβία και Ουκρανία στα ανατολικά, καθώς και σε Ουγγαρία και Σλοβακία στα δυτικά.
Μετά την ολοκλήρωση της δοκιμαστικής λειτουργίας του τερματικού σταθμού, δρομολογείται η εκκίνηση της εμπορικής του λειτουργίας, το πρώτο τρίμηνο του 2024 και θα έχει δυνατότητα επαναεριοποίησης 5.5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως.
Το FSRU, που θα φιλοξενηθεί μόνιμα στα νερά του Θρακικού Πελάγους, αποτελεί την πρώτη πλωτή μονάδα φυσικού αερίου (FSRU) στην Ελλάδα και ονομάστηκε “Αλεξανδρούπολις”, προς τιμήν των κατοίκων και της πόλης, που “αγκάλιασαν” το έργο από το κείνημά του.
Ενεργειακός κόμβος της ΝΑ Ευρώπης
“Η σημερινή ημέρα, μετά την άφιξη του πρώτου ειδικά διαμορφωμένου δεξαμενόπλοιου της Gastrade, αποτελεί για όλους εμάς, μια ιδιαίτερη ξεχωριστή ημέρα”, τονίζει η Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου και Ιδρύτρια μέτοχος της Εταιρείας, κα. Ελμίνα Κοπελούζου.
“Μια ημέρα – σταθμός, που σηματοδοτεί την υλοποίηση της πλωτής μονάδας υγροποιημένου φυσικού αερίου και ανοίγει το δρόμο για την έναρξη της επιχειρησιακής λειτουργίας του LNG Αλεξανδρούπολης.
Ένα ορόσημο για την ακριτική αυτή πόλη της Ελλάδας, που αναβαθμίζεται σε ενεργειακό κόμβο, για ολόκληρη τη ΝΑ Ευρώπη”, συνέχισε η κα. Κοπελούζου.
“Για να φτάσουμε εδώ σήμερα, συνέβαλαν πολλοί. Ιδιαίτερα όμως, θέλουμε να ευχαριστήσουμε τους κατοίκους και τους φορείς της Αλεξανδρούπολης, που στάθηκαν δίπλα μας όλον αυτό τον καιρό. Σαν ελάχιστη ανταπόδωση, ονομάσαμε το FSRU μας, “Αλεξανδρούπολις”.
Έργο ιδιαίτερης σημασίας για την Αλεξανδρούπολη
“Για την Αλεξανδρούπολη, είναι ένα έργο ιδιαίτερης σημασίας, που θα προάγει την τοπική οικονομία και τον τομέα απασχόλησης, αλλά πρωτίστως, θα επαναπροσδιορίσει το στίγμα της πόλης στον παγκόσμιο χάρτη, ως κρίσιμο κόμβο για την ενεργειακή ασφάλεια ολόκληρης της Κεντρικής και ΝΑ Ευρώπης”, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Gastrade, Κωστής Σιφναίος.
Ταυτόχρονα, θα αποτελέσει έναν ακόμη σημαντικό πυλώνα εθνικής ασφαλείας για τη Θράκη, εφόσον εντάσσεται στη διεθνή και ευρωπαϊκή στρατηγική για διαφοροποίηση και ανεξαρτητοποίηση των πηγών και δρόμων μεταφοράς ενέργειας από τα ιστορικά μονοπώλια, αλλά και τους καινοφανείς συνοδοιπόρους τους”. “Για τη χώρα μας”, σύμφωνα με τον ίδιο, “, είναι ένα μεγάλο βήμα στην εμπέδωση και αναβάθμιση του ηγετικού της ρόλου, στην ευρύτερη προς βορρά περιφέρειά της και σηματοδοτεί πως η ενέργεια μπορεί να αποτελέσει ένα εργαλείο για την ειρήνη, την ευημερία και τη συνεργασία”, επισημαίνει ο κ. Σιφναίος.
“Η άφιξη του FSRU Αλεξανδρούπολης, είναι ένα σημαντικό ορόσημο για το έργο, για την Ελλάδα και για την ευρύτερη περιοχή της Κεντρικής και ΝΑ Ευρώπης. Ο τερματικός σταθμός, θα είναι μια πύλη εισόδου για το αέριο, ενισχύοντας την περιφερειακή συνεργασία και την ασφάλεια του εφοδιασμού. “Αυτό το σημαντικό ορόσημο, επιτεύχθηκε χάρη στη συνεργασία και την τεχνογνωσία όλων των εταίρων που συμμετέχουν στο έργο, την ισχυρή τοπική υποστήριξη στην Αλεξανδρούπολη και στην Ελλάδα και αναμφίβολα την επίμονη και σκληρή δουλειά της ομάδας της Gastrade”, καταλήγει ο κ. Σιφναίος.
Λίγα λόγια για το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG)
Το υγροποιημένο φυσικό αέριο (ΥΦΑ) ή liquified natural gas (LNG), είναι φυσικό αέριο το οποίο, μέσα από μια σειρά διεργασιών και επεξεργασιών, μετατρέπεται σε υγρό, ώστε να μπορέσει να μεταφερθεί ή να αποθηκευτεί πιο έυκολα. Φτάνει να δούμε πως ένα κυβικό μέτρο LNG, αντιστοιχεί σε 600 κυβικά μέτρα φυσικού αερίου σε ατμορφαιρική πίεση. Μία από τις πιο λάθος αντιλήψεις, είναι πως το φυσικό αέριο είναι συμπιεσμένο. Η θερμοκρασία που απαιτείται για να υγροποιηθεί το φυσικό αέριο, εξαρτάται από τη σύνθεσή του και είναι μεταξύ -120 °C και -170 °C.
Εϊναι ένα άοσμο, μη τοξικό, άχρωμο υγρό και η πυκνότητά του ειναι 0.45. Καίγεται αν έρθει σε επαφή με τον ατμοσφαιρικό αέρα σε συγκέντρωση 5% έως 15%. Η μεταφορά του γίνεται με ειδικά δεξαμενόπλοια, διπλού κύτους, τα οποία ονομάζονται υγραεριοφόρα.
Η ενεργειακή ποιότητα που έχει το LNG, βρίσκεται πολύ κοντά σε αυτή του πετρελαίου, όμως το μεγάλο μειονέκτημα που παρουσάζει, είναι πως οι υποδομές, αλλά και η επεξεργασία που απαιτούνται για την υγροποίηση, ψύξη, μεταφορά και επαναφορά σε αέρα μορφή, απαιτούν χρόνο και είναι αρκετά ακριβές. Ο λόγος που το προτιμούμε και έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλές, είναι πως έχει 20% λιγότερες εκπομπές CO2, συγκριτικά με το ντίζελ.
Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα LNG
Φυσικά το LNG, δεν έχει μόνο θετικά στοιχεία,έχει και κάποια αρνητικά.
Τα πιο σημαντικά είναι τα ακόλουθα:
Πλεονεκτήματα
- Το φυσικό αέριο, είναι πιο διαδεδομένο στη φύση και πιο οικονομικό σε σχέση με το πετρέλαιο
- Έχει χαμηλότερες εκπομπές CO2 σε σχέση με το ντίζελ οι οποίες κυμαίνονται από 10% μέχρι 20% ανάλογα με την τοποθεσία.
- Το δίκτυο LNG στην Ευρώπη αναπτύσσεται με πολύ μεγάλη ταχύτητα.
- Τα φορτηγά που χρησιμοποιούν LNG μπορούν να έχουν αυτονομία κίνησης μέχρι και 1.000χμ κάτι το οποίο καθιστά το καύσιμο βιώσιμο για μεγάλες αποστάσεις.
Μειονεκτήματα
- Η υποδομή που απαιτείται για την παραχθεί το LNG είναι ακριβή και ως μορφή ενέργειας μπορεί να αποδειχτεί ασύμφορη.
- Ένα όχημα το οποίο λειτουργεί με LNG πρέπει να έχει επιπλέον δεξαμενές κάτι το οποίο αυξάνει το κόστος και μειώνει το ωφέλιμο φορτίο.
- Το φυσικό αέριο είναι ένα ορυκτό καύσιμο και η εξόρυξή του είναι δαπανηρή.
- Το δίκτυο υποδομής παρά τη συνεχή ανάπτυξη που έχει είναι περιορισμένο και χρειάζεται συνεχή επένδυση.
Μεταφορά LNG με δεξαμενόπλοια
Η μεταφορά του LNG, γίνεται με εξειδικευμένα δεξαμενόπλοια, τα οποία ονομάζονται υγραεριοφόρα και είναι ένας τύπος εμπορικών πλοίων. Τα πρώτα υγραεριοφόρα δεξαμενόπλοια, ναυπηγήθηκαν τη δεκαετία του 1960 και το 2018, ο παγκόσμιος στόλος, έφτανε τα 550 πλοία.
Η μεταφορά του LNG, γίνεται σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες κάτι που παρουσιάζει διάφορα προβλήματα και κινδύνους και για το λόγο αυτό, τα πλοία αυτά θεωρούνται επικίνδυνα.
Έτσι, τα μέτρα ασφαλείας και οι περιορισμοί που υπάρχουν, είναι ιδιαίτερα σχολαστικοί. Τα πλοία αυτά, “δένουν” σε ειδικές προβλήτες, όπου υπάρχουν συναφείς εγκαταστάσεις και είναι ιδιαίτερα ασφαλείς, αλλά και έτοιμα να αντιμετωπίσουν κάθε έκτακτη ανάγκη.
Καθώς οι παγκόσμιες ανάγκες LNG αυξάνονται, ο στόλος των υγραεριοφόρων αυξάνεται και εκσυγχρονίζεται. Η χωρητικότητα των πλοίων αυτών, έχει επίσης αυξηθεί σημαντικά, επιτρέποντας έτσι την γρήγορα μεταφορά μεγαλύτερης ποσότητας φυσικού αερίου. Με την πάροδο του χρόνου, έχει αλλάξει και η τεχνολογία των δεξαμενών, που φέρουν τα πλοία. Έτσι, στα πρώτα υγραεριοφόρα, οι δεξαμενές, ήταν ορθογώνιες και στη συνέχεια έγιναν σφαιρικές, των οποίων τα ανώτερα τμήματα, υπερέχουν του καταστρώματος των πλοίων. Στα σύγχρονα υγραεριοφόρα, θα βρούμε πλέον δεξαμενές τύπου μεμβράνης.
Πώς αποθηκεύεται το LNG
Μία από τις πιο συνηθισμένες ερωτήσεις που έχουν να κάνουν με το LNG, είναι ο τρόπος με τον οποίο αυτά αποθηκεύονται, μιας και χρειάζεται να είναι πολύ χαμηλές οι θερμοκρασίες. Για να αποθηκευτεί το LNG αυτό, γίνεται σε βαριές και μεμονωμένες δεξαμενές αποθήκευσης, με ειδικό σχεδιασμό, ώστε να συντηρεί την ψυχρή θερμοκρασία του υγρού. Οι πιο πολλές από αυτές τις δεξαμένες, έχουν διπλό τοίχωμα, το εξωτερικό είναι από μπετόν, ενώ το εσωτερικό από χάλυβα υψηλής ποιότητας. Αναμεσα σε αυτά τα δύο τοιχώματα, βρίσκεται ένα στρώμα μόνωσης, υψηλής απόδωσης. Για ακομη μεγαλύτερη μόνωση, οι περισσότερες εγκαταστάσεις αποθήκευσης LNG, είναι υπόγειες.
ot.gr, pir.gr