Δύο διαφορετικά πρόσωπα έχει η ξενοδοχειακή αγορά της Θράκης, με την Κομοτηνή και την Ξάνθη, να μετρούν απώλειες και λουκέτα σε ξενοδοχεία, ενώ η Αλεξανδρούπολη δείχνει αισιόδοξη, καθώς καλοκαίρι και χειμώνα, κίνηση, πληρότητες και έσοδα, είναι υψηλά.
Ξεκινώντας από τις “κακές ειδήσεις”, που αφορούν μάλιστα τις πρωτεύουσες δύο νομών, Ξάνθης και Ροδόπης, θα λέγαμε πως πολύ δύσκολη αποδεικνύεται η επιβίωση των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων σε Ξάνθη και Κομοτηνή, όπου έχουν κλείσει έξι ξενοδοχεία, ενώ αντίθετα, οι καλές ειδήσεις, είναι ότι τα ξενοδοχεία στην Αλεξανδρούπολη, ακμάζουν, με 100% πληρότητες, στο δίμηνο του καλοκαιριού και σημαντική κίνηση κατά τη χειμερινή σεζόν.
Η περίπτωση της Αλεξανδρούπολης
Η Αλεξανδρούπολης, πόλη πάνω στη θάλασσα, με 23 ξενοδοχεία συνολικής δυναμικότητας, περίπου 1000 δωματίων, μεταξύ αυτών τρία πεντάστερα και δύο τετράστερα, έχει γίνει πλέον resort προορισμός, με πάρα πολλούς Βαλκάνιους και Τούρκους τουρίστες να την επισκέπτονται.
Οι πληρότητες, φτάνουν στο 100% το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου και τα ξενοδοχεία της πόλης, έχουν μεγάλη κίνηση από Μάιο έως και Σεπτέμβριο, όπως ανέφερε στο makthes.gr, ο Πρόεδρος ξενοδόχων Θράκης, Απόστολος Παλακίδης (Ramada Plaza Thraki, Αλεξανδρούπολη).
Αλλά η Αλεξανδρούπολη, τα πάει πολύ καλά και κατά τη χειμερινή περίοδο, γιατί είναι δημοφιλής city break προορισμός για Βαλκάνιους, (Βούλγαρους, Ρουμάνους) και Τούρκους, ενώ στην πόλη διοργανώνονται πολλά συνέδρια και αθλητικά γεγονότα.
Η παρουσία ΝΑΤΟικών δυνάμεων στην περιοχή, πρόσθεσε ο κ. Παλακίδης, δεν έχει επηρεάσει την κίνηση των ξενοδοχείων, σε σχέση με ό,τι πολλοί υποθέτουν.
Η Αλεξανδρούπολη, ανεβαίνει τουριστικά, κάτι που δεν αντανακλάται στις τιμές των ξενοδοχείων, ειδικά κατά τη χειμερινή σεζόν. Πάντως. η άνοδος της κίνησης, υποστήριξε ο κ. Παλακίδης, ωφελεί και τα ξενοδοχεία Κομοτηνής και Ξάνθης, που απορροφούν μέρος των επισκεπτών, που δεν μπορεί να απορροφήσει η Αλεξανδρούπολη, σε συγκεκριμένες περιόδους μεγάλης ζήτησης.
Δύσκολα τα πράγματα σε Ξάνθη και Κομοτηνή
Η εικόνα όμως για τα ξενοδοχεία της Ξάνθης και της Κομοτηνής, είναι διαφορετική, όπου εκτός από το κλείσιμο ξενοδοχείων, δεν είδαμε ως τώρα να προσελκύουν ενδιαφέρον και οι διαγωνισμοί για τα ΞΕΝΙΑ.
Οι προηγούμενοι διαγωνισμοί, που είχαν γίνει από την ΕΤΑΔ Κομοτηνής, για τα ΞΕΝΙΑ Κομοτηνής κα Ξάνθης, ήσαν άγονοι, ενώ υπάρχουν πληροφορίες, πως ακόμη μία ξενοδοχειακή μονάδα, πρόκειται να κλείσει στην Ξάνθη.
Όπως πολύ χαρακτηριστικά είπε στο makthes.gr, η κ. Άννα Στυλιανίδου, γραμματέας του Συνδέσμου Ξενοδόχων Θράκης, εμείς, τα ξενοδοχεία της Περιφέρειας, ανήκουμε σε μία τρίτη ομάδα ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, στην ομάδα των “υπόλοιπων ξενοδοχείων” και εξήγησε:
“Στην πρώτη ομάδα, είναι τα ξενοδοχεία που βρίσκονται σε περιοχές παραθεριστικές, που επωφελούνται από το πιο δυνατό προϊόν του ελληνικού τουρισμού, τον ήλιο και τη θάλασσα. Οι επιχειρήσεις αυτές, δουλεύουν σερί πέντε – έξι μήνες το χρόνο, με πληρότητες 100% και το υπόλοιπο διάστημα, διατηρούν ελάχιστο προσωπικό, με σχεδόν μηδενικές λειτουργικές δαπάνες”.
“Στη δεύτερη ομάδα, είναι τα ξενοδοχεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, όπου στην Αθήνα οι πληρότητες όπως και οι τιμές, είναι υψηλές σε όλη τη διάρκεια του έτους, ενώ ακολουθεί η Θεσσαλονίκη, με υψηλότερες τιμές από τα ξενοδοχεία των υπολοίπων επαρχιακών πόλεων και πολύ μεγάλες πληρότητες στη διάρκεια σημαντικών οργανώσεων.
“Η ομάδα των “υπόλοιπων ξενοδοχείων” συνεχούς λειτουργίας και ειδικά αυτών που βρίσκονται σε πρωτεύουσες νομών και μεγαλύτερες πόλεις, έχει να παλέψει με συμπιεσμένες τιμές, χαμηλά έσοδα και ανελαστικά έξοδα. Αυτός είναι και ο λόγος, που έχουν κλείσει τόσα ξενοδοχεία στη Θράκη. Δυστυχώς, η επαρχία είναι προορισμός του Σαββατοκύριακου”, τόνισε η κα, Στυλιανίδου.
Ξενοδοχεία επιλέγουν να υποβαθμιστούν
Συνηθέστερα, οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, επιλέγουν να ανεβούν κατηγορία και πχ. από τα 3 αστέρια να πάνε στα 4, κάτι που δεν συμβαίνει στην Κομοτηνή, όπου δύο 4στερα ξενοδοχεία, επέλεξαν να κατέβουν κατηγορία στα 4 αστέρια, για να μειώσουν το κόστος του τέλους διαμονής.
Αυτό συνέβη, σύμφωνα με την εξήγηση του ταμία του Συνδέσμου Ξενοδόχων Θράκης, Γιώργο Χρυσοχοΐδη (Anatolia Hotel, Κομοτηνή), επειδή οι τιμές στις οποίες αναγκάζονται να “πουλήσουν” οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, είναι πολύ συμπιεσμένες και πολύ χαμηλότερες αυτών που έχουν ξενοδοχεία αντίστοιχων υποδομών και υπηρεσιών, στη Θεσσαλονίκη και σε περιοχές με μεγαλύτερη κίνηση και πιο διαφοροποιημένο μείγμα πελατών.
Έτσι, με πληρότητες, 70-80%, τα ξενοδοχεία της πόλης, δύσκολα επιβιώνουν, καθώς μάλιστα οι πελάτες τους, ανήκουν σε πολύ συγκεκριμένες, λίγες ομάδες, όπως των εμπορικών αντιπροσώπων και των πανεπιστημιακών που έρχονται μία- δύο μέρες στο Δημοκρίτειο, για παραδόσεις στους φοιτητές.
Στα ‘συν’ για την κίνηση στα ξενοδοχεία της πόλης, είναι το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο, που έχει έδρα την Κομοτηνή και με μεγαλύτερο αριθμό φοιτητών στις εκεί Σχολές και με μεγαλύτερο αριθμό φοιτητών στις εκεί Σχολές, από ό,τι έχουν οι Σχολές με εγκαταστάσεις στην Ξάνθη και την Αλεξανδρούπολη.
Επίσης, στην Κομοτηνή, είναι η έδρα της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την πρόσθετη κίνηση που καταγράφεται στην πόλη.
Πατά τους δύο αυτούς ενισχυτικούς παράγοντες, στην Κομοτηνή, τα τελευταία χρόνια, έχουν κλείσει τρία ξενοδοχεία, τα Filia, Arcadia και Ξενία. Το Arcadia ξαναζωντάνεψε όταν άλλαξε χρήση και έγινε φοιτητικές στέγες από τη Hamlet, ενώ τώρα βρίσκεται σε εξέλιξη ο τρίτος διαγωνισμός της ΕΤΑΔ (υποβολή προσφορών στις 17/1/2024), προκειμένου να βρεθεί επενδυτής για το ΞΕΝΙΑ, που είναι κλειστό επί μια δεκαετία και κατεστραμμένο από καταπατητές.
Κλείνει το ΞΕΝΙΑ στην Ξάνθη – νέος διαγωνισμός
Σήμερα, το ΞΕΝΙΑ Ξάνθης, το λεγόμενο Elisso, είναι ανοικτό και λειτουργεί, αλλά μόνο μέχρι της 15 Νοεμβρίου, καθώς η ΕΤΑΔ έχει προκηρύξει ηλεκτρονικό διαγωνισμό για τη μίσθωση του ακινήτου, για 40 χρόνια και με τιμή εκκίνησης ετησίου μισθώματος, τα 50.000 ευρώ.
Το Elisso, βρίσκεται στην παλιά πόλη της Ξάνθης, είναι δυναμικότητας 22 δωματίων, συντηρημένο, με συνεδριακό χώρο, εστιατόριο και καφέ -μπαρ, αλλά ο προηγούμενος διαγωνισμός που έγινε από την ΕΤΑΔ, τον περασμένο Απρίλιο, κατέληξε άγονος.
Βεβαίως, το ΞΕΝΙΑ Ξάνθης, είναι μια τελείως διαφορετική περίπτωση από το αδελφάκι του, της Κομοτηνής και υπάρχουν φήμες, για ενδιαφερόμενους επενδυτές.
Πάντως, αν δεν βρεθεί νέος ενοικιαστής για το Elisso, αυτό θα προστεθεί στα τρία ξενοδοχεία που έκλεισαν τα προηγούμενα χρόνια, δηλαδή στο Natassa, στο πρώην Casino Xanthi Hotel και στο Democritus Hotel, που έκλεισε πριν από αρκετά χρόνια. Το άσκημο είναι, ότι κυκλοφορούν φήμες, για το κλείσιμο ακόμη μίας ξενοδοχειακής μονάδας.
Να σημειωθεί ότι στην Ξάνθη, λειτουργούν 10 ξενοδοχεία, συνολικής δυναμικότητας 450 δωματίων. Δύο από αυτά, είναι στην κατηγορία των 4στερων.
Όπως επεσήμανε η κα. Στυλιανίδου, η Ξάνθη έχει σημαντική τουριστική κίνηση, μόνο την περίσοδο της αποκριάς και στις Γιορτές της Παλιάς Πόλης, δηλαδή για ένα περίπου δεκαήμερο, με εκδηλώσεις που κορυφώνονται σε 2+2 μέρες.
Μέσα στην εβδομάδα, κύριοι πελάτες των ξενοδοχείων της Ξάνθης, είναι οι εμπορικοί επισκέπτες, οι οποίοι όμως πλέον, κάνουν μία διανυκτέρευση, καθώς από τότε που άνοιξε η Εγνατία Οδός, τελειώνουν γρήγορα τις υποθέσεις τους και πηγαίνουν στην Αλεξανδρούπολη, ενώ ο χρόνος παραμονής τους στην πόλη, έχει περιοριστεί και από τις αλλαγές που έφερε η ψηφιοποίηση στις λειτουργίες των επιχειρήσεων.
Προφανώς, η τουριστική ανάπτυξη της Θράκης, του σύνθετου προϊόντος που έχει να προσφέρει καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, αποτελεί στόχο και ζητούμενο για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις της περιοχής.