Η νέα γέφυρα στη συνοριακή οδό Κήποι Έβρου-Ύψαλα, που θα ενώσει την Ελλάδα με την Τουρκία, παίρνει το δρόμο προς την υλοποίηση, καθώς θα είναι η πιο πολυσύχναστη γέφυρα μεταξύ των δύο ηπείρων.
Ως πύλη μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, η «Γέφυρα της Φιλίας» θα είναι ο ουσιαστικός κόμβος του μελλοντικού «Διάδρομου IV», ενός πανευρωπαϊκού διαδρόμου, που περιλαμβάνει ένα οδικό τμήμα 602 χιλιομέτρων μεταξύ Θεσσαλονίκης και Κωνσταντινούπολης. Τα 346 χιλιόμετρα θα συμπίπτουν με την Εγνατία – Θεσσαλονίκη, ενώ το υπόλοιπο τμήμα των 256 χλμ του αυτοκινητόδρομου θα βρίσκονται στο τουρκικό έδαφος, που αφορούν το τμήμα Ιψάλα – Κωνσταντινούπολη.
Η δημιουργία αυτής της δομής κατέστη δυνατή με τη συνεργασία της ελληνικής και της τουρκικής κυβέρνησης, όπως προβλέπεται στη διακυβερνητική συμφωνία που υπογράφηκε στην Κωνσταντινούπολη το 2006. Η Εγνατία Οδός Α.Ε. είναι υπεύθυνη για το σχεδιασμό του έργου σε συνεργασία με τους Τούρκους ομολόγους της.
Η νέα γέφυρα
Με συνολικό μήκος περίπου 841 m, η γέφυρα θα αποτελείται από μια κύρια γέφυρα μήκους 400 m και δύο γέφυρες “προσγείωσης” μήκους περίπου 150 m σε ελληνικό έδαφος και 291 m σε τουρκικό έδαφος. Η νέα γέφυρα θα διπλασιάσει μια υπάρχουσα γέφυρα. Θα τοποθετηθεί κατάντη του τελευταίου με απόσταση 7,50 μ. ανάμεσα στις όχθες των δύο καταστρωμάτων.
Η λύση που θα μελετηθεί περιλαμβάνει μια εκτεταμένη γέφυρα στον ποταμό Έβρο (κύρια γέφυρα) και δύο προκατασκευασμένες γέφυρες δοκών με άνοιγμα 44 m για τα πλευρικά μέρη.
Πρόκειται για μια προσαρμογή των προκαταρκτικών μελετών, που πραγματοποιήθηκαν από την προηγούμενη ομάδα το 2019. Η υπό μελέτη λύση λαμβάνει υπόψη, όχι μόνο τους περιορισμούς που ορίζονται από τις αντιπροσωπείες των δύο χωρών, αλλά και τις τεχνικές παραλλαγές και τις αρχιτεκτονικές τροποποιήσεις που προτείνονται από τη νέα ομάδα υλοποίησης.
Η κεντρική γέφυρα θα αποτελείται από 3 ανοίγματα (110 m – 180 m – 110 m) και θα είναι διαρρυθμισμένη έτσι ώστε το μέσο του κεντρικού ανοίγματος να συμπίπτει με τον άξονα των ελληνοτουρκικών συνόρων.
Η νέα γέφυρα θα κατασκευαστεί σε συνεργασία με την ελληνική εταιρεία μηχανικών Ι. ΜΑΥΡΑΚΗΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Α.Ε. και την Egis που ανέλαβε τη σύμβαση από την Εγνατία Οδός Α.Ε.
Φωτογραφίες από egis-group.com