Αποσυμφόρηση στα φορτία που καταφτάνουν στη Ρεβυθούσα για να διοχετευτούν στην αγορά της Βουλγαρίας αναμένεται να επιφέρει η αναβάθμιση της δυναμικότητας των αγωγών TAP και IGB, καθώς και η θέση σε λειτουργία του τερματικού σταθμού της Gastrade στην Αλεξανδρούπολη στις αρχές του νέου έτους.
Στα παραπάνω χρειάζεται να προστεθεί η συμφωνία που υπέγραψαν Τουρκία και Βουλγαρία τον περασμένο Ιανουάριο μέσω των κρατικών εταιρειών Botas και Bulgargaz. Η συμφωνία προβλέπει την προμήθεια 1,5 δις κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως από την Τουρκία προς την Βουλγαρία για περίοδο 13 ετών.
Όπως είχε γράψει το energypress, το εν λόγω deal είχε προκαλέσει πλήθος ερωτημάτων στην εγχώρια και ευρωπαϊκή αγορά τόσο για τους όρους και τις συνθήκες υπό τις οποίες συνάφθηκε όσο και για το «αποτύπωμά» της στο ρόλο των ελληνικών υποδομών αερίου. Σε κάθε περίπτωση, όπως υπογράμμισε σχετικά ο Ανώτατος Διευθυντής Εμπορικών Υπηρεσιών του ΔΕΣΦΑ, Σωτήρης Μπράβος σε πρόσφατη συνέντευξή τύπου, ο ρόλος της Ρεβυθούσας εν τέλει περιορίζεται μονάχα εμπορικά σε σχέση με την αγορά της Βουλγαρίας και τα «νούμερα» του 2022 όπου καταγράφηκε ιδιαίτερη αυξημένη ζήτηση.
Σημειωτέον ότι το 2022, η Βουλγαρία προμηθεύτηκε σχεδόν τα 2/3 των αναγκών της σε αέριο από φορτία που έφτασαν στη Ρεβυθούσα, πράγμα που δεν προβλέπεται να γίνει φέτος καθώς πλέον περισσότερες υποδομές (TAP, IGB και μεταγενέστερα LNG Αλεξανδρούπολης) δύναται να εξυπηρετήσουν την συγκεκριμένη αγορά. Εντούτοις, όπως επισήμανε ο ίδιος, ο τερματικός σταθμός της Ρεβυθούσας διατηρεί ακέραια την σημασία του ως οργανικό κομμάτι του ΕΣΦΑ και συγκεκριμένα ως προς την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας και την εξισορρόπηση του δικτύου.
Ο Τερματικός Σταθμός LNG της Ρεβυθούσας αποτελεί ένα από τα τέσσερα σημεία εισόδου φυσικού αερίου στην Ελλάδα και το μοναδικό σημείο εισόδου LNG στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς φυσικού αερίου. Έχει σχεδιαστεί για να πραγματοποιεί τις εξής διαδικασίες:
- Μεταφορά LNG από πλοίο μεταφοράς στην εγκατάσταση,
- Αποθήκευση LNG,
- Επαναϋγροποίηση των αερίων που προκύπτουν από φυσική εξάτμιση του LNG στις δεξαμενές,
- Άντληση και αεριοποίηση του LNG,
- Μεταφορά του Φυσικού Αερίου στο Εθνικό Σύστημα
Επιπρόσθετα, όπως αναφέρθηκε κατά την πρόσφατη παρουσίαση του ΔΕΣΦΑ, η Ρεβυθούσα έχει διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στο άνοιγμα της ελληνικής αγοράς φυσικού αερίου από το 2010 κι έπειτα, εξασφαλίζοντας παράλληλα τον εφοδιασμό της ελληνικής αγοράς φυσικού αερίου, όπως αποδείχθηκε στις ενεργειακές κρίσεις του 2009, 2012 και 2016-17 και, ιδιαίτερα στην πρόσφατη κατάσταση της έκτακτης ανάγκης που προκλήθηκε από τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Η Ρεβυθούσα είναι ήδη πύλη διαφοροποιημένων πηγών εφοδιασμού σε ολόκληρη την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και τροφοδοτεί με φυσικό αέριο χώρες που δεν διαθέτουν εναλλακτικές πηγές εφοδιασμού, όπως έπραξε κατά την περυσινή χρονιά με την Βουλγαρία.
Τέλος, όπως εκτιμάει η Διοίκηση του ΔΕΣΦΑ, οι νέες υποδομές αερίου δεν θα λειτουργήσουν ανταγωνιστικά της Ρεβυθούσας καθώς ο τερματικός σταθμός διατηρεί βαρύνουσα σημασία για το Εθνικό Σύστημα και ταυτόχρονα, οι ανάγκες της Κεντρικής Ευρώπης βαίνουν σημαντικά αυξανόμενες, γεγονός που διαμορφώνει πρόσθετο «χώρο» για την περαιτέρω αναβάθμιση του συστήματος.