Αλλάζει κεφάλαιο ο ελληνικός σιδηρόδρομος, επιχειρώντας να αφήσει πίσω του παθογένειες, αλλά και δυσλειτουργίες του παρελθόντος, σύμφωνα με τον κ. Χρήστο Σταϊκούρα, υπουργό Υποδομών και Μεταφορών. Στόχος της κυβέρνησης, είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου, γρήγορου, άνετου και ασφαλούς σιδηροδρομικού δικτύου σε πλήρη διαλειτουργικότητα με τα ευρωπαϊκά αντίστοιχα δίκτυα.
Προς την κατεύθυνση αυτή, ο ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο τον ριζικό μετασχηματισμό του ελληνικού σιδηροδρόμου, με τη δημιουργία του νέου ΟΣΕ, “Σιδηρόδρομοι Ελλάδας” και το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης και επενδύσεων.
Με δήλωσή του στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο κ. Σταϊκούρας, επισημαίνει την επιτακτική ανάγκη, να καταστεί ο ελληνικός σιδηρόδρομος σύγχρονο, γρήγορο και ασφαλές μέσο, αλλά και ένας βιώσιμος και νευραλγικός βραχίωνας του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών στη νοτιοανατολική Ευρώπη.
“Οι σιδηρόδρομοι Ελλάδος, ο νέος εθνικός σιδηρόδρομος φορέας της χώρας μας, προκύπτει μέσα από την ενοποίηση των ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑ ΟΣΕ. Δημιουργείται για να αντιμετωπιστούν χρόνιες παθογένειες, να επιταχυνθεί ο εκσυγχρονισμός των υποδομών και των υπηρεσιών στο εθνικό δίκτυο, αλλά και για να ενισχυθεί η εξωστρέφεια των ελληνικών σιδηροδρόμων, οι οποίοι μπαίνουν σε μία νέα εποχή. Με ένα συμπαγές σχέδιο επενδύσεων, η αναδιάρθρωση του ελληνικού σιδηροδρόμου, υλοποιείται με βάση τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές, με σκοπό τη διασφάλιση ενός σύγχρονου και απολύτως ασφαλούς, σιδηροδρομικού δικτύου, σε πλήρη διαλειτουργικότητα με τα ευρωπαϊκά δίκτυα”, τονίζει.
Και επισημαίνει, “σε αυτό το πλαίσιο θέτουμε σε προτεραιότητα ζητήματα διαχείρισης κινδύνων, εξοπλίζουμε τον ελληνικό σιδηρόδρομο με τα πιο σύγχρονα συστήματα, ασφαλείας, διαχείρισης της κυκλοφορίας συρμών, ενώ εντάσσουμε την αναδιοργάνωση του ΟΣΕ, στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ).
Βάζουμε τον ελληνικό σιδηρόδρομο σε ευρωπαϊκές ράγες, με επιπλέον τεχνογνωσία, προσωπικά συστήματα και εξωστρεφείς επενδύσεις αναβάθμισης των υποδομών και του δικτύου, αξιοποιώντας ευρωπαΙκούς και εθνικούς πόρους. Εργαζόμαστε συστηματικά, υπεύθυνα και αποτελεσματικά, ώστε οι σιδηρόδρομοι, όχι μόνο να καταστούν ξανά ένα ζωτικό κομμάτι των μετακινήσεων των πολιτών, αλλά ένας βιώσιμος και νευραλγικός βραχίωνας του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη”.
Νέο αναπτυξιακό σχέδιο – επενδύσεις
Η βιωσιμότητα του νέου ΟΣΕ, εξαρτάται από την ανάπτυξη υπερσύγχρονου, απολύτως ασφαλούς και πλήρως διαλειτουργικού δικτύου υψηλής ταχύτητας, δίνοντας έμφαση στις εμπορευματικές μεταφορές, αναγνωρίζοντας τη θέση της χώρας στην Ε.Ε., ενώ αυτονόητη προϋπόθεση για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας, αποτελεί η συντήρηση του δικτύου.
Το επενδυτικό σχέδιο, συνολικού ύψους 12 δισ. ευρώ, για την επόμενη 20ετία, σύμφωνα με τον υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχει ως εξής:
- Άμεσο ορίζοντα περίπου 530 εκατ. ευρώ, στην 5ετία, προβλέπονται επενδύσεις 2,75 δισ. ευρώ, στην 10ετία, 1,4 δισ. ευρώ και σε 20 έτη, επενδύσεις που θα ξεπερνούν τα 7 δισ. ευρώ.
- Άμεση προτεραιότητα έως 2026, είναι η αποκατάσταση δικτύου από καταστροφές λόγω Daniel στην Κεντρική Ελλάδα.
- Στο βραχυπρόθεσμο πρόγραμμα (έως 2029), είναι έργα ήδη ενταγμένα σε χρηματοδοτικά πλαίσια, έργα προς ένταξη σε Μεταφορές 2021 – 2027 και CEF2 (Connetcting Europe Facility), έργα προς εξεύρεση χρηματοδότησης.
- Στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα ( έως 2034, ύψους 1,4 δισ.), εντάσσονται έργα αναβάθμισης Ανατολικής Εγνατίας, η Παράκαμψη Αθηνών (Ικόνιο – Σφίγγα), έργα συνδέσεως με λιμένες και ΒΙ.ΠΕ, έργα αναβάθμισης Δυτικής Εγνατίας.
- Στο μακροπρόθεσμο πρόγραμμα (έως 2044), εντάσσονται νέα Έργα Δυτικής Εγνατίας (Καλαμπάκα – Ηγουμενίτσα & Καλαμπάκα – Κοζάνη) και Ανατολικής Εγνατίας (Θεσ/νίκη – Νέα Καρβάλη), η αναβάθμιση δικτύου Δυτικής Μακεδονίας και δικτύου Πελοποννήσου, νέα έργα Δυτικής Ελλάδας.
Αναλυτικά η χρονολογική σειρά των έργων:
Στα ενταγμένα έργα ύψους 529 εκατ. ευρώ που έχουν χρηματοδότηση και προχωρούν άμεσα περιλαμβάνονται:
- Οριστικές αποκαταστάσεις Θεσσαλίας (Ταμείο Ανάκαμψης) με 180 εκατ. ευρώ
- Σηματοδότηση Θεσσαλνίκη – Ειδομένη (“Phasing” μεταξύ ΥΜΕΠΕΡΑΑ 2014 – 2020 και ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021 – 2027), με 27 εκατ. ευρώ
- Νέα Καρβάλη – Τοξότες (CEF1), με 212 εκατ. ευρώ
- Προαστιακός Δυτ. Αττικής (Ταμείο Ανάκαμψης), με 110 εκατ. ευρώ
Στη δεύτερη λίστα, είναι τα έργα 1,39 δισ. ευρώ προς χρηματοδότηση από το CEFII (ο πρόγραμμα Συνδεόντας την Ευρώπη). Αυτά είναι:
- ΣΚΑ – Οινόη με 240 εκατ. ευρώ
- Λιόσια – Κόρινθος (Αναβάθμιση με 70 εκατ. ευρώ)
- Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας (Αναβάθμιση) με 90 εκατ. ευρώ
- Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας (Ηλεκτροκίνηση) με 75 εκατ. ευρώ
- Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο με 480 εκατ. ευρώ και χρηματοδότηση 341 εκατ. ευρώ
- Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο με 295 εκατ. ευρώ και χρηματοδότηση 214 εκατ. ευρώ
- Ρίο – Πάτρα, με 477 εκατ. ευρώ και χρηματοδότηση 366 εκατ. ευρώ
Στην τρίτη λίστα, είναι τα έργα πενταετούς προγραμματισμού, ύψους περίπου 650 εκατ. ευρώ. Αυτά είναι:
- Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα με το εθνικό δίκτυο (Ε.Π.ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021-2027) με 35 εκατ. ευρώ
- Προαστιακός Δυτικής Θεσσαλονίκης (Ε.Π.ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021-2027) με 20 εκατ. ευρώ
-
Επέκταση προαστιακού σιδηροδρόμου και σύνδεση με λιμένα Λαυρίου (Ε.Π.ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021-2027) με 391 εκατ. ευρώ
-
Εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης με ETCS Level 1 και αναβάθμιση γραμμής στο τμήμα Λατομείο
-
ΒΙ.ΠΕ – Σ.Σ. Βόλου. Έργο ενταγμένο στο ΥΠΜΕΠΕΡΑΑ 2014 – 2020. Αναφέρεται ως έργο στο “ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ” 2021 – 2027, αλλά λόγω “DANIEL”, δεν έχει γίνει ακόμη η διαδικασία – Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα: Εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης με ECTS Level 1 και κατασκευή παρακαμπτήριας γραμμής στον Σ.Σ. Σοφάδων. Έργο ενταγμένο στο ΥΜΕΠΕΡΑΑ 2014 – 2020. Αναφέρεται ως εργο στο “ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ”, 2021 – 2027, αλλά λόγω “DANIEL”, δεν έχει γίνει η διαδικασία.
-
Στρυμώνας – Αλεξανδρούπολη Ικόνιο (Υπό διερεύνηση)
Τα μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα έργα:
Στις επόμενες προτεραιότητες έρχονται τα έργα με δεκαετή και εικοσαετή προγραμματισμό. Στα έργα δεκαετίας περιλαμβάνονται σημαντικά έργα όπως:
- Ανατολική Εγνατία – Στρυμόνας – Αλεξανδρούπολη Γραμμές – Υπό διερεύνηση
- Ανατολική Εγνατία – Στρυμόνας – Αλεξανδρούπολη, Παραλλαγή Ίασμος -Πολύαθος με 110 εκατ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
- Δυτική Μακεδονία: Πλατύ – Φλώρινα, με 50 εκατ. ευρώ, Υπό διερεύνηση
- Παράκαμψη Αθηνών : Ικόνιο – Σφίγγα με 700 εκατ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
- Συνδέσεις Λιμένων: Επέκταση προαστιακού και σύνδεση με λιμένα Ραφήνας με 310 εκατ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
- Τέλος, στον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, περιλαμβάνονται πολύ μεγάλα έργα που μεγαλώνουν το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Τα έργα είναι:
- Προαστιακός Πάτρας: Πάτρα – Πύργος με 200 εκατ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
- Δυτική Εγνατία: Καλαμπάκα – Ηγουμενίτσα με 1.55 δισ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
- Δυτική Εγνατία: Καλαμπάκα – Κοζάνη με 550 εκατ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
- Νέα Ανατολική Εγνατία: Θεσσαλονίκη – Ν. Καρβάλη με 1.5 δισ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
- Δυτική Μακεδονία: Αναβάθμιση Δικτύου με 2 δισ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
- Πελοπόννησος: Αναβάθμιση Δικτύου με 1.5 δισ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ