Με επιστολή τους στο υπουργείο Ναυτιλίας, τα μέλη του Συλλόγου ζητούν την αποκατάσταση μιας “διαχρονικής αδικίας” εις βάρος του νησιού.
Την αποκατάσταση μιας διαχρονικής αδικίας εις βάρος της Σαμοθράκης, ζητά ο Σύλλογος Τουριστικών Καταλυμάτων του νησιού από το υπουργείο Ναυτιλίας.
Όπως επισημαίνεται σε σχετική επιστολή, το δρομολόγιο Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη, είναι το μόνο από λιμάνι της ηπειρωτικής χώρας προς νησί, για το οποίο δεν προβλέπεται μίσθωμα για την περίοδο από 02-06-2025 έως 31-08-2025.
Επιπλέον, όπως αναφέρεται, το καλοκαίρι παρατηρήθηκαν πολλά φαινόμενα ακυρώσεων κρατήσεων από επισκέπτες του νησιού, διότι τα δρομολόγια δεν επαρκούσαν, κυρίως για τη μεταφορά των αυτοκινήτων και η ναυτική εταιρεία δεν είχε υποχρέωση για έκτακτα.
Ο Σύλλογος επισημαίνει ότι ακόμη και η τιμή του εισιτηρίου που διαμορφώνεται, προδίδει την προχειρότητα της ακολουθούμενης τακτικής και την αναγκαιότητα επαναπροσδιορισμού της. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι τα προηγούμενα καλοκαίρια, το δύο ωρών δρομολόγιο Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη, είχε εισιτήριο 17€/άτομο, ενώ με το ίδιο καράβι, το πεντέμιση περίπου ωρών δρομολόγιο, Αλεξανδρούπολη – Λήμνος, είχε εισιτήριο μόλις 18€/άτομο.
Στο ίδιο κείμενο υποδεικνύονται τρόποι διόρθωσης της κατάστασης που δημιουργείται κάθε καλοκαίρι και μάλιστα με μικρό σχετικά επιπρόσθετο κόστος για το υπουργείο.
Η επιστολή
“Αξιότιμοι κύριοι,
δημοσιεύτηκε στις 15 Οκτωβρίου 2024, η “Προκήρυξη Ανοικτού Δημοσίου Διεθνούς αρχικού μειοδοτικού διαγωνισμού, για την εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών με σύναψη σύμβασης ή με συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, δρομολογιακής περιόδου, 2024 – 2025, από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής”. (α.σχετικό.
Διαβάζοντας προσεκτικά το σημείο 01. Α) στο παράρτημα IV της διακήρυξης (σελίδα 40/83) διαπιστώσαμε ότισυνεχίζεται για ακόμη μία χρονιά, η διαχρονική παραμέληση του νησιού της Σαμοθράκης. Το δρομολόγιο Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη, είναι το μόνο από λιμάνι της ηπειρωτικής Ελλάδας προς νησί, για το οποίο δεν προβλέπεται μίσθωμα για την περίοδο από 02-06-2025 έως 31-08-2025. Την ίδια περίοδο προβλέπεται υποχρεωτική εκτέλεση χωρίς μίσθωμα 7 δρομολογίων την εβδομάδα, όσα ακριβώς και την υπόλοιπη χρονιά, ενώ το καράβι θα κάνει και το δρομολόγιο Σαμοθράκη – Λήμνο με μίσθωμα.
Παρακαλούμε να μελετήσετε το εν λόγω παράρτημα για να διαπιστώσετε και εσείς, ότι όλες οι αντίστοιχες δρομολογιακές γραμμές, έχουν μίσθωμα “καθ’ όλη την διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου” και μάλιστα κάποιες έχουν πρόσθετα δρομολόγια την τουριστική περίοδο.
Θεωρούμε δεδομένο ότι είστε ενήμεροι για τις τραγελαφικές καταστάσεις που δημιούργησε η παραπάνω ρύθμιση τα προηγούμενα χρόνια (από το 2021). Η τιμή του εισιτηρίου, που διαμορφώνεται με την εν λόγω πρακτική, προδίδει προδίδει την προχειρότητά της, αλλά και την αναγκαιότητα επαναπροσδιορισμού.
Τα προηγούμενα καλοκαίρια, το δύο ωρών δρομολόγιο Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη, είχε εισιτήριο 17€/άτομο, ενώ με το ίδιο καράβι, το πεντέμιση περίπου ωρών δρομολόγιο Αλεξανδρούπολη Λήμνος, είχε εισιτήριο μόλις 18€/άτομο.
Επίσης, το καλοκαίρι παρατηρήθηκαν πολλά φαινόμενα ακυρώσεων κρατήσεων από απισκέπτες του νησιού διότι τα δρομολόγια δεν επαρκούσαν κυρίως για την μεταφορά των αυτοκινήτων και η ναυτιλιακή εταιρεία δεν είχε υποχρέωση για έκτακτα. Αυτές οι συνθήκες, ελπίζουμε πως αντιλαμβάνεστε, ότι δημιουργούν επιπρόσθετα εμπόδια στην ανάπτυξη του τουρισμού στο νησί, καθώς η επαρκής συγκοινωνιακή κάλυψη, είναι ένας από τους βασικούς συντελεστές τουριστικής αξιοποίησης οποιασδήποτε περιοχής.
Η επαναφορά της επιδότησης και στην γραμμή Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη για τα αντίστοιχα δρομολόγια Σαμοθράκη – Λήμνο, είναι το ελάχιστο που θα μπορούσε να γίνει για να διορθωθεί το λάθος του 2021, με ορθή επανάληψη της Προκήρυξης και αντικατάσταση του τίτλου της παραγράφου 1.β) του Παραρτήματος IV ως ακολούθως: «β) ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ – ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ – ΛΗΜΝΟΣ και επιστροφή, ως εξής: ….» Και φυσικά το ανώτατο μίσθωμα ανά δρομολόγιο να αναπροσαρμοστεί σε 23.064,51€, αυξάνοντας το κόστος της γραμμής κατά μόλις 345.967,83€ σε σύνολο 150.000.000€ περίπου της συνολικής προκήρυξης.
Προκειμένου όμως να διορθωθεί πλήρως η διαχρονική παραμέληση που περιγράφουμε παραπάνω. προτείνουμε ορθή επανάληψη της πρόσκλησης με αντικατάσταση της παραγράφου 01.α)του Παραρτήματος IVως ακολούθως:
“01.α) ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ – ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ και επιστροφή ως ακολούθως:
Επτά δρομολόγια την εβδομάδα καθ΄όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου και τρία επιπλέον την περίοδο από 02/06/2025, έως 31-08.2025 (σύνολο 13 εβδομάδες).
Γνωρίζουμε ότι αυτό που ζητάμε έχει επιπλέον κόστος 1.153.226,10€ και αντιστοιχεί σε αύξηση 0.7% περίπου του συνολικού κόστους της προκήρυξης, ποσοστό που θα υπερκαλυφθεί αναμφίβολα από τις εκπτώσεις των προσφορών. Επίσης, σημειώνουμε ότι οι ορθές επαναλήψεις είναι συνήθης πρακτική στις προκηρύξεις του Δημοσίου, αρκεί να μην χαθεί άλλος χρόνος.
Πέραν των παραπάνω, αναρωτιόμαστε γιατί δεν θα μπορούσε να βρεθεί μια λύση, ώστε η Σαμοθράκη να μην εξαιρείται, ως ενδιάμεσος ή τελικός προορισμός από τα δρομολόγια της ίδια προκήρυξης που φτάνουν μέχρι τη Λήμνο ή περνούν από αυτήν. Για όλες αυτές τις γραμμές, τα πλοία που αναζητούνται από την προκήρυξη, είναι ολικού μήκους πάνω από 100μ. όπως και για Σαμοθράκη. Άρα δεν είναι θέμα προδιαγραφών του λιμανιού, αλλά πολιτικής απόφασης.
Παρακαλούμε για τις ενέργειές σας για την αποκατάσταση της παραπάνω αδικίας και την ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος στο νησί. Παρακαλούμε επίσης να μας ενημερώσετε για τις ενέργειές σας και τα αποτελέσματά τους, ώστε να προγραμματίσουμε τις επόμενές μας κινήσεις”.