Ήταν 18 Οκτωβρίου του 2023, όταν ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ένιωσε για πρώτη φορά την ανάγκη να δηλώσει ότι “η Ελλάδα δεν είναι μπανανία”, στέλνοντας ένα δήθεν αυστηρό μήνυμα σε πολυεθνικές που πωλούν τα προϊόντα τους αυστηρότερα στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες. Σχεδόν τρεις μήνες μετά, η διακήρυξη αυτή επαναλήφθηκε σε “σύσκεψη για μέτρα κατά της ακρίβειας”. “Η Ελλάδα δεν είναι “μπανανία” και ότι ο πληθωρισμός της απληστίας δεν μπορεί να είναι ανεκτός”. Είναι σίγουρα προβληματικό όταν ο Πρωθυπουργός μιας χώρας αναγκάζεται να επαναλαμβάνει κάτι τέτοιο, για να πείσει το κοινό του.
Είναι ωστόσο θετικό ότι για μια φορά, μετά από χρόνια ψεμάτων, έχουμε ομολογία από τον κ. Μητσοτάκη, ότι η ακρίβεια δεν είναι απλά ένα ¨παγκόσμιο φαινόμενο”, αλλά έχει και πολύ σημαντικές ελληνικές ιδιαιτερότητες.
Τον Οκτώβριο, ο Πρωθυπουργός, έλεγε σε συνέντευξή του: “Θέλω να στείλω ένα μήνυμα και από τη συχνότητά σας στις πολυεθνικές, στις μεγάλες πολυεθνικές, ότι αν νομίζουν ότι η Ελλάδα είναι καμια μπανανία, στην οποία μπορούν να πουλάνε τα ίδια προϊόντα σε πολύ ακριβότερες τιμές, χωρίς να μας δικαιολογούν την αύξηση του κόστους, είναι βαθιά νυχτωμένοι. Αν χρειαστεί να τα βάλουμε και με πολυεθνικές κολοσσούς, θα το κάνουμε, γιατί αυτοί ουσιαστικά πουλάνε τα ίδια προϊόντα σε άλλες αγορές. Κάντε λίγο υπομονή και θα δείτε τι είναι ακριβώς αυτό που εννοώ”.
Τελικά αυτο που είδαμε είναι τις τιμές να συνεχίζουν να ανεβαίνουν.
Σήμερα, Τετάρτη 10 Ιανουαρίου, ο Κυριακός Μητσοτάκης, επανέλαβε: “Και στη μάχη αυτή, αξιοποιούμε διαρκώς νέα εργαλεία πολιτικής, μέχρι να καταλάβουν όλοι και θα έλεγα ειδικά οι πολυεθνικές εταιρείες, ότι η Ελλάδα δεν είναι “μπανανία” και ότι ο πληθωρισμός της απληστίας, δεν μπορεί να είναι ανεκτός”.
Φυσικά, η επανάληψη τέτοιων “αυστηρών μηνυμάτων”, άνευ αντικρίσματος, μειώνει την αξιοπιστία τους. Τα πράγματα γίνονται ακόμη χειρότερα, αν διαβάσει κανείς τον ορισμό της “μπανανίας” στην πολιτική επιστήμη: “Η χώρα λειτουργεί ως εμπορική επιχείριση για αποκλειστικό όφελος της άρχουσας τάξης. Η εκμετάλλευση επιτυγχάνεται με συμπαιγνίες μεταξύ κράτους και ευνοημένων οικονομικών μονοπωλίων. Το κέρδος που προκύπτει από την εκμετάλλευση δημόσιων γαιών, μετατρέπεται σε ιδιωτική περιουσία, ενώ τα χρέη που τυχόν προκύπτουν, βαρύνουν τα δημόσια ταμεία”.
Στο πρόβλημα της ακρίβειας, η κυβέρνηση υποστήριξε εξαρχής και επίμονα δύο βασικά ερωτήματα: Το ότι είναι “παροδικό” και το ότι “είναι παγκόσμιο φαινόμενο”. Στο πρώτο διαψεύστηκε παταγωδώς. Το δεύτερο ισχύει σε κάποιο βαθμό, αλλά σε κάθε περίπτωση, αυτό που κρίνεται, είναι το πώς κάθε χώρα αντιμετωπίζει μια παγκόσμια κρίση. Σε μια χώρα, όπου μεταξύ πολλών άλλων, το ρεύμα είναι κατά καιρούς, το ακριβότερο στην Ευρώπη, το λάδι έχει αυξηθεί έως και 212% και το βρεφικό γάλα, είναι πολύ ακριβότερο από χώρες όπως η Σουηδία, είναι φανερό πως κάτι δεν λειτουργεί σωστά.
Ο Πρωθυπουργός, ανακάλυψε επίσης “χρόνιες στρεβλώσεις, οι οποίες έχουν συσσωρευθεί επί πολλά χρόνια στην ελληνική αγορά”. Αυτό είναι ένα ακόμα κλασικό επιχείρημα “μπάλας στην εξέδρα” από τη ΝΔ, που συνήθως αναφέρεται ως “διαχρονικές παθογένειες”. Να θυμίσουμε βέβαια, πως κυβερνάει για περίπου 5 χρόνια. Σίγουρα ωστόσο, μια χρόνια στρέβλωση, είναι η πεποίθηση ότι αν η αγορά αφεθεί χωρίς καμία κρατική παρέμβαση (τι είμαστε καμία Σοβιετία;) στα χέρια μερικών ισχυρών εταιρειών, τότε θα δουλέψει προς όφελος του καταναλωτή.
ΔΙαπιστώνεται ξανά και ξανά πως αυτό δεν συμβαίνει, την ώρα που οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις πανηγυρίζουν για τα κέρδη του σε περιόδους “κρίσης”. Είναι θέμα χρόνου να το διαπιστώσουμε ξανά, στη νέα φανταστική ιδέα με τα χρωματιστά τιμολόγια ρεύματος.
Λίγη ώρα μετά τη δήλωση Μητσοτάκη, ο Υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, ανακοίνωσε τέσσερα νέα μέτρα “κατά της ακρίβειας”, τα οποία χαρακτήρισε ως μία κρίσιμη και δραστική παρέμβαση που επιτυγχάνει: άμεση μείωση της τιμής σε βασικά αγαθά στα ράφια. Καταρχάς, είναι περίεργο που χρειάζονται νέα μέτρα, καθώς ο ίδιος υπουργός πριν λίγες εβδομάδες διαφήμιζε γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ για τις “χαμηλές” τιμές της. Ακόμη και στο πιο αισιόδοξο σενάριο, τα μέτρα θα έχουν αποτέλεσμα κάποιου είδους συγκράτηση των τιμών σε κάποια προϊόντα. Στην πιθανή περίπτωση, οι ανατιμήσεις θα συνεχιστούν και ο Πρωθυπουργός θα ξαναξορκίσει τον όρο “μπανανία”.
“Ο Πρωθυπουργός, μίλησε για πληθωρισμό απληστίας”, σημείωσε σήμερα στη Φάρμα ο οικονομολόγος, επιστημονικός συνεργάτης του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ, Λεωνίδας Βατικιώτης. “Οκ, ναι. Αλλά η απληστία από κάποιους παράγεται, έχουν όνομα και επίθετο. Δεν είδαμε να παίρνεται κανένα μέτρο γι αυτούς. Είδαμε μάλιστα, τα προηγούμενα χρόνια, ειδικά το τελευταίο έτος, το 2023, ότι οι αποδόσεις των μετοχών συγκεκριμένων εταιρειών, οι οποίες έχουν πολύ μεγάλα μερίδια αγοράς και στα Τρόφιμα και στην Ενέργεια, να είναι πάρα πολύ μεγάλες. Να τα και τα μεγάλα περιθώρια κέρδους, να τη και η απληστία. Γιατί δεν παίρνουμε μέτρα πάνω σε αυτές τις συγκεκριμένες επιχειρήσεις; Και για το πώς τιμολογούν και για να τους γίνει μια διατίμηση στα βασικά τους προϊόντα”. Μα θα “χτυπήσουμε” την “ανάπτυξη της χώρας”. “Εκεί καταλαβαίνουμε το ότι αυτή η ανάπτυξη έχει κάποιους κερδισμένους και κάποιους χαμένους”, συνέχισε. Οι χαμένοι είναι και οι καταναλωτές και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Που μάλιστα δεν έχουν το περιθώριο να τιμολογούν αυθαίρετα”.
Από τις ανακοινώσεις Σκρέκα, έλειπε λοιπόν η λέξη “διατίμηση”, δηλαδή ο προκαθορισμός από το κράτος, της ανώτατης τιμής πώλησης ενός προϊόντος. Ο κ. Βατικιώτης, μίλησε για ανάγκη διατίμησης σε βασικά αγαθά όπως το λάδι, όπου οι αυξήσεις είναι αδικαιολόγητα μεγαλύτερες από την Ευρώπη. Ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτή, Γ. Λεχουρίτης, για “ανώτατο περιθώριο κέρδους”. Λείπει επίσης, για άλλη μια φορά, η μείωση του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, τα έσοδα από τους οποίους, αυξάνονται για το κράτος αναλογικά με τις ανατιμήσεις, οδηγώντας μεταξύ άλλων, σε “υπεραπόδοση φορολογικών εσόδων”. Και λείπει τέλος, το αρρύθμιστο ζήτημα του κόστους, Ενέργειας, που εδώ και χρόνια πλέον, είναι ένας από τους παράγοντες που ανεβάζουν τα κόστη στην παραγωγή.
Ο βασικός στόχος της κυβέρνησης όμως επιτυγχάνεται. Ο στόχος είναι να δείξει ότι “κάτι κάνει”, ότι “προσπαθεί”. Γι΄αυτό άλλωστε διαφημίζονται τόσο πολύ και τα πρόστιμα που επιβάλλονται, όπως, όπως σημειώνει το ΚΚΕ, για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, είναι το 0,1% του ετήσιου τζίρου τους. Σε συνδυασμό με τις ελάχιστες αυξήσεις στο ονομαστικό εισόδημα, αυτό το επικοινωνιακό “κάτι κάνει”, είναι η συνταγή συγκράτησης των ποσοστών. Για όλα τα υπόλοιπα, υπάρχουν δικαιολογίες. Οι παγκόσμιες κρίσεις, οι “άλλοι που θα έκαναν χειρότερα”, η εντελώς αυθαίρετη υπόθεση που προπαγανδίζεται ότι “κάνουν ότι μπορούν με βάση τις δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας”. Κάπως έτσι, καταλήγουμε στον πάτο της Ε.Ε. σε κατηγορίες όπως “αποταμιεύσεις τον μήνα” ή “ευκολία πληρωμής λογαριασμών”.
Λέγεται ότι η οικονομία είναι το “δυνατό χαρτί” της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Περιέργως όμως, την ώρα που το οικονομικό επιτελείο πανηγυρίζει π.χ. για την επενδυτική βαθμίδα, συζητάμε τόσο καιρό, τη μία για την τιμή του μακαρονιού, την άλλη για αυτήν του ρεύματος, την τρίτη για το λάδι και την τέταρτη για βρεφικό γάλα. Θα έπρεπε να μπορούσαμε να συμφωνήσουμε ότι αυτά δεν είναι σημάδια οικονομικής ευμάρειας.
Κασσελάκης: Ο Μητσοτάκης παραδέχτηκε ότι η ακρίβεια είναι δική του
Ο Μητσοτάκης, παραδέχεται ότι τόσον καιρό, η ακρίβεια δεν είναι εισαγόμενη, είναι δική του, σχολίασε ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, Στέφανος Κασσελάκης, μετά την έμμεση παραδοχή του Πρωθυπουργού ότι οι ακραίες ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα δεν είναι αποτέλεσμα του “εισαγόμενου πληθωρισμού”, όπως αναμασά εδώ και δύο χρόνια η κυβέρνηση.
Συγκεκριμένα, ο Πρωθυπουργός, έκανε λόγο για “απαράδεκτο φαινόμενο, αντίστοιχα προϊόντα πολυεθνικών να πωλούνται ακριβότερα στην Ελλάδα από ό,τι σε άλλες χώρες της Ευρώπης”, λέγοντας ότι “η Ελλάδα δεν είναι μπανανία και ο πληθωρισμός της απληστίας δεν μπορεί να είναι ανεκτός”.
Αναλυτικά η ανάρτηση του Στέφανου Κασσελάκη
“Δεν μπορεί να συνεχίσει να είναι ανεκτό, ίδια προϊόντα να πωλούνται ακριβότερα στην Ελλάδα”, είπε ο κ. Μητσοτάκης.
Δηλαδή, παραδέχεται ότι τόσο καιρό η ακρίβεια δεν είναι εισαγόμενη, είναι δική του.
Μερικά μόνο στοιχεία:
- Η Ελλάδα ακριβότερη στην Ευρώπη στο λάδι, στο γάλα, στο τυρί, προϊόντα που παράγονται εδώ.
- Το βρεφικό γάλα ακριβότερο έως 213% από την Ευρώπη
- Το λάδι έχει αυξηθεί κατά 212% μέσα σε 14 μήνες
Ο Πρωθυπουργός, έρχεται τώρα και λέει : “Εντάξει, αρκετά κλέψατε τους Έλληνες, κλέψτε τους λίγο λιγότερο από εδώ και πέρα”.
Η δική μας απάντηση:
Εδώ και 15 μέρες, με 30 επίλεκτα στελέχη, εκπονούμε ολοκληρωμένο σχέδιο για την ακρίβεια:
Θα παρουσιαστεί τις αμέσως επόμενες ημέρες.
Δεν θα έχει χάντρες και καθρεφτάκια.
Θα έχει συγκεκριμένα, αναγκαία, κοστολογημένα μέτρα, για μια καλύτερη ζωή”
.
Νίκος Παπάς: Κοροϊδία χωρίς… πλαφόν τα μέτρα της κυβέρνησης κατά της ακρίβειας
“Η κυβέρνηση, αρνείται να κάνει διατίμηση και να μηδενίσει τον ΦΠΑ, σε είδη όπως το βρεφικό γάλα το οποίο οι Έλληνες πολίτες πληρώνουν τρεις φορές επάνω σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης”, σημειώνει ο Νίκος Παπάς.
“Πρόκειται για κοροϊδία χωρίς…πλαφόν”, σχολιάζει ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος και τομεάρχης Οικονομικών της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, Νίκος Παππάς, σχετικά με τα μέτρα “ασπιρίνες” για την επιδημία ακρίβειας που έχει γονατίσει νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
“Η κυβέρνηση αρνείται να κάνει διατίμηση και να μηδενίσει τον ΦΠΑ σε είδη όπως το βρεφικό γάλα, το οποίο οι Έλληνες πληρώνουν τρεις φορές επάνω, σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης”, σημειώνει καταληκτικά ο Νίκος Παππάς.
thepressproject.gr