Αποκάλυψη Αρχαίου Ναού πραγματοποιήθηκε στην Αρχαία Ροδόπη και συγκεκριμένα στη χερσόνησο της Μολυβωτής.
Όπως και στην αρχαία πόλη ΖΩΝΗ, έτσι και εδώ, έχουμε κοινό χώρο λατρείας Θρακών και Νοτίων Ελλήνων, άλλη μια απόδειξη ότι στον ευρύτερο Ελλαδικό χώρο, υπήρχαν κοινά ήθη και λατρείες.
Η διαχρονικότητα των ευρημάτων μεταξύ Νεολιθικής και Ύστερης Αρχαιότητας, αποδεικνύει την αδιάκοπη κατοίκηση της Θράκης και του Αιγαίου.
Ο Γεωμυθότοπος της Βοστωνίδας λίμνης με τον άθλο του Ηρακλέους, η παρουσία του μυθικού ιερουργού της Θράκης, Ορφέως και η επίσκεψη του βασιλιά των Μινύων Ιάσωνος στη Ροδόπη, αποτελούν τρανταχτές προϊστορικές αναφορές, με γεωγραφικό προσδιορισμό.
Τα ελληνικά γράμματα στο δαχτυλίδι του Εζέροβο, στα υπολείμματα των Φρυγών- Βρυγών και τα εκατοντάδες όστρακα με τις Θρακικές λέξεις με τα ελληνικά γράμματα που βρέθηκαν στον ναό του Απόλλωνος, στην αρχαία πόλη των Ζωναίων, αποκαλύπτουν κοινά πολιτισμικά στοιχεία σε γραφικό χαρακτήρα και σε λατρεία.
Τα ευρήματα του ερευνητικού προγράμματος “Μολυβωτή, Θράκη, αρχαιολογικό πρόγραμμα” ωστόσο, δείχνουν ότι η ανθρώπινη παρουσία στο χώρο, – όχι απαραιτήτως συνεχόμενη – χρονολογείται από την Νεολιθική εποχή.
Η φετινή ανασκαφική έρευνα, εστίασε στην αποκάλυψη της κάτοψης ναού, μέρος του οποίου είχε εντοπιστεί στο πλαίσιο της περσινής έρευνας.
Σύμφωνα με την κεραμική και τα νομίσματα που έχουν βρεθεί στον ναό, μπορεί με βεβαιότητα να υποστηριχθεί ότι ανεγέρθηκε στα μέσα του 3ου αιώνα π.Χ., την εποχή του Αδαίου (δυνάστης της Θράκης επί Αντιόχου Β’).
Αποτελεί το πρώτο εκτός τειχών ιερό που έχει εντοπιστεί στην Αιγαιακή Θράκη και βρίσκεται στα όρια της χώρας της Μαρώνειας με τη Δίκαια. Η σπουδαιότητά του έγκειται επίσης, στο γεγονός ότι τα ευρήματα παραπέμπουν σε χώρο λατρείας που επισκέπτονται τόσο Θράκες όσο και Έλληνες.
Ανάμεσα στα ευρήματα ξεχωρίσουν θραύσμα από ειδώλιο Αθηνάς, ένα θραύσμα αγγείου με πλαστική διακόσμηση, που φέρει μορφή Αρτέμιδος, αρκετά κέρατα ελαφιών με επεξεργασία, υφαντικά βάρη κλπ.
Η παρουσία οστών και κεράτων ελαφιού, επεξεργασμένων και μη υφαντικών βαρών και αιχμών δοράτων, μας οδηγεί στην υπόθεση ότι πρόκειται για λατρεία Αρτέμιδος/Βένδιδος.
xronos.gr