Αύριο Πέμπτη 28 Μαρτίου, οριστικά θα πέσει η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για να περάσει η Εγνατία Οδός σε μία νέα σελίδα της ιστορίας της.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com, εχθές αργά το βράδυ ήταν να υπογραφεί η υπουργική απόφαση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την αύξηση των διοδίων από τα 0.03 λεπτά/χιλιόμετρα σε 0.04 λεπτά/χιλιόμετρα, που είναι και η σημαντικότερη προϋπόθεση για να πραγματοποιηθεί η τελετή των υπογραφών.
Με αυτή την απόφαση, κλείνει μια εκκρεμότητα, της οποία η ιστορία ξεκινά από το 2020. Αξίζει να σημειωθεί ότι στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους με διόδια, η χρέωση είναι 0.067 λεπτά/χιλιόμετρο. Εντός διετίας, θα υπάρξει και άλλη αύξηση των διοδίων από τα 4 λεπτά στα 5 λεπτά /χιλιόμετρο.
Στον διαγωνισμό που διεξήγαγε το ΤΑΙΠΕΔ, προτιμητέας επενδυτής, έχει ανακηρυχθεί το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%) – EGIS PROJECTS (25%), από τα τέλη του 2021, με ποσό που σήμερα προσδιορίζεται σε περίπου 1,35 δισ. ευρώ. Πρόσφατα ιδρύθηκε η εταιρεία ειδικού σκοπού “Νέα Εγνατία Οδός Παραχώρηση Α.Ε.”. Η πράξη ίδρυσης έγινε στις 5 Μαρτίου 2024. Το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ανέρχεται σε 2.5 κατ. ευρώ.
Στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, αντιτίθεται ο Σύλλογος Εργαζομένων της Εγνατίας Οδού.
Τα επόμενα βήματα
Μετα την υπογραφή της παραχώρησης έχουμε και κάποια άλλα βήματα που πρέπει να πραγματοποιηθούν. τα σημαντικότερα είναι: η πιστοποίηση των Σηράγγων από τη Διοικητική Αρχή Σηράγγων, τα διόδια σε Μάλγαρα, Πολύκαστρο που δεν έχουν ακόμα λειτουργήσει λόγω αντιδράσεων.
Στη συνέχεια όπως υποστηρίζουν οι ίδιες πηγές στο ypodomes.com η σύμβαση θα πάρει το δρόμο για τη Βουλή των Ελλήνων. Εκεί θα γίνει νόμος του ελληνικού κράτους και η σύμβαση θα κυρωθεί. Το ίδιο έχει συμβεί και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους. Μετά θα ακολουθήσει και το οικονομικό κλείσιμο του διαγωνισμού με την καταβολή του ποσού από την εταιρεία παραχώρησης.
Για να ξεκινήσει και επίσημα η νέα περίοδος παραχώρησης θα πρέπει η υφιστάμενη εταιρεία Εγνατία Οδός Α.Ε. να παραδώσει αναλυτική καταγραφή της κατάστασης του αυτοκινητόδρομου χιλιόμετρο – χιλιόμετρο, να ελεγχθεί από το νέο σχήμα “Νέα Εγνατία Οδός Παραχώρηση Α.Ε.” και να εγκριθεί για να παραληφθεί.
Παράλληλα, θα πρέπει να εγκριθεί η αδειοδότηση των σηράγγων στο επίπεδο πέντε από την ειδική υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Η σχετική διαδικασία έχει ξεκινήσει και είναι σε εξέλιξη. Η Εγνατία Οδός διαθέτει δεκάδες σήραγγες ειδικά στο δυτικό τηε τμήμα που διασχίζει μεγάλους ορεινούς όγκους όπως η Πίνδος.
Η διάρκεια – Τα έργα
Η διάρκεια της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, είναι για 35 έτη. Σε αυτό το διάστημα, το σχήμα του παραχωρησιούχου θα αναλάβει τη συντήρηση και εκμετάλλευση του βασικού άξονα και των 3 κάθετων (Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή, Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας).
Πιο αναλυτικά είναι ο βασικός άξονας της Εγνατίας Οδού, μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευαστεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Ηπείρου (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας), μέχρι τους Κήπους και την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία).
Επίσης παραχωρούνται τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).
Στην επερχόμενη παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, το σημαντικότερο έργο θα είναι η βαριά συντήρηση όλου του άξονα που θα προσδώσει νέα αυξημένα χαρακτηριστικά ασφαλείας. Επίσης, ένα ενδιαφέρον στοίχημα είναι η κατασκευή ΣΕΑ που σήμερα είναι ελάχιστα και τα οποία θα πρέπει να χωροθετηθούν, να γίνουν διαγωνισμοί και να ξεκινήσει η κατασκευή τους. Βασικό μέλημα στην βαριά συντήρηση του δρόμου, είναι και οι παρεμβάσεις που θα χρειαστούν στις δεκάδες σήραγγες και γέφυρες.
Ακόμα ένα χαρακτηριστικό στοιχείο είναι η αναβάθμιση σε αυτοκινητόδρομο και μήκος 44 χλμ. του άξονα Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι, η βασική οδική αρτηρία που συνδέει την Ελλάδα με την υπόλοιπη Ευρώπη.
ypodomes.com