Ο πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών Σαμοθράκης και αντιπρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου, Γιάννης Γλήνιας, μίλησε στο evrospost.gr, για τα έργα που δρομολογούνται στο νησί αυτή τη στιγμή, γιατί το νησί δεν μπήκε στη βίζα εξπρές αλλά και τι προβλέπουν για τη τουριστική κίνηση φέτος στο νησί.
Όπως μας ανέφερε ο κ. Γλήνιας, η μεγαλύτερη δυναμική των ξένων επισκεπτών του νησιού προέρχεται από τα Βαλκάνια, με τους Ρουμάνους και τους Βούλγαρους, να καλύπτουν το 40 – 45% του τουρισμού από το εξωτερικό. Επίσης, σε μικρότερο ποσοστό, το νησί φιλοξενεί και επισκέπτες από χώρες όπως η Γερμανία, η Αγγλία, Σκανδιναβικές χώρες, Πολωνία, Τσεχία, Λιθουανία, αλλά και Τουρκία.
Περιμένετε περισσότερο τουρισμό φέτος;
Πάντα περιμένουμε περισσότερο τουρισμό, αλλά δεν μπορούμε να μιλάμε με βεβαιότητα γιατί η Σαμοθράκη δεν διαθέτει τα μετρήσιμα στοιχεία, που θα μπορούσαν να δώσουν κάποιου είδους πληροφορία, μόνο οι κρατήσεις από τα ξενοδοχεία μας βοηθούν σε αυτό, οι οποίες έχουν την ίδια δυναμική, όπως όλα τα χρόνια. Έχουμε πολύ κόσμο που κλείνει τελευταία στιγμή, επειδή η Σαμοθράκη είναι εναλλακτικός προορισμός με ελεύθερο τουρισμό.
Για φέτος, οι πληρότητες του Ιουνίου, είναι στο 50%, ενώ του Ιουλίου – Αυγούστου στο 30 – 35%, όταν ένα χρόνο νωρίτερα, οι προκρατήσεις για τους εν λόγω μήνες, κυμαίνονταν στο 40 – 45%. Σε σχέση με τα δωμάτια που υπάρχουν και την δυναμική τους, πιστεύω θα είναι και φέτος καλός ο τουρισμός. Ποιοτικά, θα λέγαμε πως είναι “καλός τουρισμός”, τουλάχιστον εκείνοι που μένουν στα δωμάτια και στα ξενοδοχεία. Έχουμε και τη βόρεια πλευρά, τα κάμπινγκ και την ελεύθερη κατασκήνωση, που, με τον τρόπο που εξελίσσεται, αποτελεί ένα μείον για το νησί.
Ποιά είδη τουρισμού συναντάμε στη Σαμοθράκη;
Η Σαμοθράκη έχει πολλά είδη τουρισμού, όπως ο γαστρονομικός, οικογενειακός, φυσιολατρικός, ιστορικός, έχει και τα activities τελευταία, όπως κατάδυση και διαδρομές βουνού. Αυτός ο κόσμος που έρχεται, γνωρίζει τη Σαμοθράκη και από στόμα σε στόμα και από τις προσπάθειες που κάνει ο δήμος και μέσω της Περιφέρειας, αλλά και μέσω του ΕΟΤ.
Όταν υπάρχει ανεξέλεγκτος τουρισμός, μπορεί να συμβεί οτιδήποτε. Για παράδειγμα, πέρυσι είχαμε δύο εστίες πυρκαγιάς, που ευτυχώς έσβησαν γρήγορα, αλλά αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Είναι κάτι που σταματά σιγά σιγά να συμβαίνει αλλού και πρέπει να γίνει το ίδιο και στο νησί μας.
Η δική μου πρόταση, όπως την είχα αναφέρει και στο δήμο στην προηγούμενη θητεία, όπου ήμουν αντιδήμαρχος, αλλά και στην τωρινή θητεία, όπου συνεργαζόμαστε με τη νέα δημοτική αρχή, επειδή η Σαμοθράκη είναι εναλλακτικός προορισμός, η λύση είναι, οι μεγάλες εκτάσεις που κατέχει ο δήμος στη βόρεια πλευρά, γύρω στα 4.000 στρέμματα, να γίνει ένας σχεδιασμός, ώστε να δοθούν σε ιδιώτη και να γίνουν κάμπινγκ πιο οργανωμένα, ώστε να καλύπτονται όλες οι ανάγκες θεματικού τουρισμού, όπως για σπορ, για μικρά παιδιά, για activities, κάτι το οποίο θα έπρεπε να έχει ήδη γίνει.
Γιατί η Σαμοθράκη δεν μπήκε στα νησιά με βίζα εξπρες από την Τουρκία;
Η βίζα αυτή, για να μάθει ο κόσμος τι ακριβώς είναι, γιατί, δεν είναι μια απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης, είναι κάτι το οποίο αφορά την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη Συνθήκη Schoengen και γίνεται κατ΄εξαίρεσιν. Γίνεται γιατί το ζητά η δική μας χώρα, στο επίπεδο ανάπτυξης σχέσεων φιλίας, σχέσεων εμπορίου.
Ποιές είναι οι δυσκολίες για να εφαρμοστεί και με τη Σαμοθράκη;
Κατ΄αρχάς, πρέπει να υπάρξει συμφωνία με ιδιώτη που να ενδιαφέρεται για ακτοπλοϊκή σύνδεση από Τουρκία (από Τσανάκαλε ή Αίνο), καθώς είναι πλέον κορεσμένο αυτό που κάνει το ήδη υπάρχον πλοίο
Έπειτα έχουμε το τελωνείο και τη βίζα, που είναι απόφαση της πολιτείας, που μπορεί να ληφθεί γρήγορα κατά την άποψη μου και έχουμε θέσει το αίτημα. Υπάρχει και μία σκέψη με το Επιμελητήριο και τον κ. Περιφερειάρχη, ο οποίος είναι γνώστης των θεμάτων. Οπότε, εφόσον μας εντάξουν στο πρόγραμμα αυτό με τη βίζα, θα πρέπει να βρεθεί άμεσα και ο πλοιοκτήτης, που θα πραγματοποιήσει τη σύνδεση αυτή.
Επαρκούν τα δρομολόγια, που συνδέουν το νησί με την πολή, ιδιαιτέρως την περίοδο του καλοκαιρίου;
Ακόμη κάτι άλλο που χρειάζεται για΄μένα, ενώ είναι καλό το πλοίο που υπάρχει, το ένα δρομολόγιο την ημέρα το χειμώνα και τα δύο το καλοκαίρι, δεν επαρκούν για να τονώσουμε την εκτός σεζόν εποχή. Επομένως, χρειάζεται ένα ταχύπλοο, ένα δελφίνι, που να κάνει 3-4 δρομολόγια την ημέρα, καθώς υπάρχουν πολλοί τουρίστες, για παράδειγμα Τούρκοι, που επισκέπτονται την Αλεξανδρούπολη, αλλά και εκδρομικά λεωφορεία από διάφορες χώρες.
Η Σαμοθράκη, είναι ακόμη σχετικά άγνωστη στους Τούρκους επισκέπτες. Όταν θα υπάρχει όμως ένα ταχύπλοο, που θα οργανώνει ημερήσιες εκδρομές, μπορεί να διανέμει στα τουριστικά γραφεία της πόλης, ημερήσιο πρόγραμμα με αναχώρηση για διάφορους προορισμούς στο νησί. Είναι κάτι το οποίο θα τόνωνε και τον τουρισμό της πόλης. Για μένα, θα έπρεπε οι ξενοδόχοι εδώ των 5στερων να έχουν ήδη οργανώσει το ταχύπλοο οι ίδιοι, καθώς εμπλουτίζει και ενδυναμώνει την πρότασή τους, με μία εκδρομή και στη Σαμοθράκη. Θα μπορούσε να οργανωθεί αυτό σιγά – σιγά.
Γίνονται η απαραίτητες ενέργεις για την ανάδειξη της Σαμοθράκης ως τουριστικού προορισμού;
Βλέπουμε ότι οι Τούρκοι, ενώ είναι γνώστες της Αλεξανδρούπολης ως τουριστικό προορισμό, φαίνεται πως δεν γνωρίζουν τη Σαμοθράκη. Πρέπει οι επιχειρηματίες να ακούσουν αυτή την πρόταση και να την υλοποιήσουν. Παρόλο που η Σαμοθράκη είναι γνωστή παντού, δεν τη γνωρίζουν όπως φαίνεται στα κοντινά μέρη. Για παράδειγμα, εχθές επέστρεψα από Ρουμανία, όπου ήμουν καλεσμένος ως δημοτικός σύμβουλος, όπως και η κ. Βασιλειάδου.
Ήταν ένα πολύ αξιόλογο τριήμερο, η γιορτή της αδελφοποιημένης πόλης του Ρομάν. Εκεί υπήρχαν κανάλια, καλεσμένοι κοινοβουλευτικοί από την Πρεσβεία και έγινε μια παρουσίαση της Σαμοθράκης. Απορήσαμε πραγματικά που ήξεραν όλοι μόνο τη Θάσο. Κανείς δεν γνώριζε τη Σαμοθράκη. Πραγματικά ήταν άξιο απορίας. Άρα χρειάζεται προβολή.
Πρέπει να σας πω, ότι πηγαίνω σε διάφορες εκθέσεις, με influencers, ΜΜΕ, όπου προσπαθώ να αναδείξω τη Σαμοθράκη. Γίνονται διάφορα θεματικά μέσα στην έκθεση. Ο δήμος αυτή τη στιγμή στη Σαμοθράκη, διαθέτει μηδενικό μπάτζετ για τον τουρισμό. Να φανταστείτε κάναμε έντυπα με δικά μας χρήματα. Η Περιφέρεια κάνει μεν μια καμπάνια, η οποία περιέχει όλη την περιφέρεια, μαζί και την Σαμοθράκη.
Εγώ βλέπω τι κάνουν οι υπόλοιποι. Για παράδειγμα η Θάσος, προβάλει τα προϊόντα, τους ανθρώπους, αναδεικνύοντας με αυτό τον τρόπο το νησί. Επομένως και η Σαμοθράκη πρέπει να κάνει αυτή την προσπάθεια γιατί, όπως βλέπω κι από το ξενοδοχείο που διαθέτω, αλλά και η κόρη μου που διατηρεί airbnb στο νησί, η Σαμοθράκη, έχει πολύ μικρό ποσοστό επαναλαμβανόμενου τουρισμού, ένα 10 – 12%.
Επαναλαμβανόμενος σημαίνει ότι, κάποιος ήρθε στο νησί γιατί το έμαθε από κάπου, αλλά ένα 12-13% ξαναέρχεται. Ο λόγος είναι ότι είναι δύσκολη η πρόσβαση. Ένα καράβι δεν είναι αρκετό. Επίσης, το εισιτήριο, θα μπορούσε κάποιος να το πει και ακριβό με το αυτοκίνητο, ειδικά το καλοκαίρι που ξεφεύγει και διπλασιάζονται οι τιμές.
Ακόμη, οκ, είναι ένας εναλλακτικός προορισμός, όμως προς το παρόν, δεν προσφέρει οργανωμένα πράγματα η Σαμοθράκη. Για παράδειγμα, θα πάει κάποιος μια μέρα στον αρχαιολογικό χώρο, μετά θα φάει κατσικάκι, στις βάθρες, ένα ψάρι, μετά όμως; Δεν υπάρχουν θεματικά πολλά πράγματα, ενώ θα έπρεπε να υπάρχουν. Για παράδειγμα η οργανωμένη ξενάγηση είναι σημαντική, πέρα από τον γύρο του νησιού. Περνάς από κάπου και βλέπεις ένα τόπο, χωρίς να γνωρίζεις τι έγινε εκεί.
Όταν όμως σου πουν ότι εκεί ήταν το σπίτι για παράδειγμα της Φιλικής Εταιρείας, εδώ ήταν ο Υψηλάντης και διάφορα άλλα, η ιστορία ενός τόπου, σε κάνει και δένεσαι με αυτόν. Πέρα από αυτό, περνάει κι ευχάριστα μια μέρα. Δεν υπάρχει ξενάγηση οργανωμένη στη Σαμοθράκη. Ό,τι γίνεται, γίνεται μόνο ιδιωτικά. Δεν υπάρχει ένα εσωτερικό τουριστικό γραφείο. Πρέπει λοιπόν να υπάρχει συνεχής προβολή, να ανανεώνεται ο τουριστικός μας όγκος.
Ποιά έργα βρίσκονται σε εξέλιξη στη Σαμοθράκη;
Βρίσκονται ήδη κάποια έργα σε εξέλιξη. Κάποια ξεκίνησαν από την προηγούμενη δημοτική αρχή και είναι αναγκαία. Ο βιολογικός καθαρισμός της Καμαριώτισσας, είναι ένα σημαντικό έργο. Το Κέντρο Υγείας επίσης βρίσκεται σε εξέλιξη αυτό τον καιρό στη Χώρα, το οποίο αντιμετωπίζει κάποια θεματάκια, που όμως λύνονται. Πιστεύω σε 1-2 χρόνια θα έχουμε και το Κέντρο Υγείας.
Ένα μεγάλο έργο που πρέπει να γίνει, το είπαμε και στον περιφερειάρχη, είναι η αναβάθμιση του λιμανιού. Το έργο βρίσκεται ακόμη στα χαρτιά. Ίσως φταίει η γραφειοκρατία, γιατί υπάρχει από όσο ξέρω κάποιο ποσό δεσμευμένο για αυτό τον έργο. Χρειάζεται ένας εξωτερικός ντόκος, δηλαδή υπάρχουν διερχόμενα πλοία, για να ξεφύγουμε από το ένα και μοναδικό πλοίο και τη μία και μοναδική σύνδεση. Τα πλοία που κυκλοφορούν στο Αιγαίο όμως, είναι μεγάλα, δεν μπαίνουν μέσα στο λιμάνι μας. Για παράδειγμα η Λήμνος, έχει τώρα 4 διαφορετικές διερχόμενες γραμμές.
Από το Λαύριο, Άγιο Ευστράτιο, έρχονται και δεν μπορούν να μπουν μέσα. Άρα ένας εξωτερικός ντόκος, με τον οποίο να μπορεί το καράβι να κατεβάζει κόσμο από την έξω πλευρά του λιμανιού και να φύγει, θα μας συνέδεε και με άλλες γραμμές. Ο Περιφερειάρχης είπε μαζί με την νέα δημοτική αρχή, ότι θα το τρέξουν.
Επίσης, το οδικό δίκτυο έχει μεγάλο πρόβλημα, ειδικά από τα Θέρμα προς τους Κήπους. Είναι μεγάλη η επικινδυνότητα και δεν υπάρχει σήμανση. Συζητάμε μέχρι και να κλείσει αυτός ο δρόμος. Έχει φαγωθεί από κάτω και υπάρχει κίνδυνος για ατυχήματα. Έχει γίνει μια τεχνική μελέτη για αυτό, με την προηγούμενη δημοτική αρχή, από την Εγνατία, όπως γίνεται για κάθε έργο. Τώρα μένει να βρεθούν τα χρήματα, ο ανάδοχος και να δημοπρατηθεί.
Επίσης, το ελικοδρόμιο, βρίσκεται και αυτό σε εξέλιξη. Είναι ένα έργο 700.000-800.000 €.
Η λιμνοδεξαμενή παραδίδεται τώρα τον Ιούνιο. Δεν υπάρχει ακόμη όμως φορέας που θα τη διαχειρίζεται, θα τη φροντίζει. Ο δήμος δεν μπορεί να το αναλάβει, καθώς οι δύο μοναδικοί υπάλληλοι που θα μπορούσαν, βγαίνουν στη σύνταξη.
Υπάρχει σχεδιασμός για θαλάσσια αιολικά πάρκα στο νησί;
Όσον αφορά θαλάσσια αιολικά πάρκα, είναι δύσκολο να γίνουν εδώ, γιατί η Σαμοθράκη μπήκε στη λίστα με τα απάτητα νησιά και βουνά, όπως και απάτητες παραλίες της. Να υπενθυμίσοπυμε εδώ, ότι το 80% του νησιού, είναι σε ένα καθεστώς Natura και παραπάνω ίσως. Μέσα σε Natura, δεν γίνονται τέτοιου είδους έργα.