Η φωτιά που ξέσπασε στις 19 Αυγούστου 2023 στον Έβρο, μετά από 17 ημέρες, άφησε πίσω της 935.000 στρέμματα καμένης γης και χαρακτηρίστηκε η μεγαλύτερη πυρκαγιά που καταγράφηκε στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια.
Το μέγεθος αυτής της έκτασης και την εικόνα που παρουσίαζε η περιοχή αμέσως μετά, προβάλλει από ψηλά, ο Σάκης Γιούμπασης, στο ντοκιμαντέρ του με τίτλο “Έβρος 17 μέρες μετά”, που συμμετέχει στο πρόγραμμα του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, στο τμήμα “Πλατφόρμα +”.
“Όλο το ντοκιμαντέρ είναι γυρισμένο με drone, γιατί μόνο έτσι θα μπορούσα να δείξω το εύρος της καταστροφής. Η ταινία συνοδεύεται από μουσική που συντονίζεται με την εικόνα, ενώ προκειμένου το βάρος να πέσει στην εικόνα και να δει ο θεατής τι ακριβώς έγινε, χρησιμοποίησα μόνο υπότιτλους, που στην ουσία είναι ένα χρονολόγιο της πυρκαγιάς”, δήλωσε ο Σάκης Γιούμπασης στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Ο ίδιος είναι φωτογράφος που δραστηριοποιείται από το 2004 κυρίως στη Θεσσαλονίκη, αλλά από το 2013 στράφηκε στην τεχνολογία του drone , γιατί – όπως λέει, “είναι μια νέα τάση που σου δίνει νέες δυνατότητες και την οπτική να καταγράψεις φωτογραφίες και βίντεο”. Η ιδέα για τη δημιουργία του συγκεκριμένου ντοκιμαντέρ, είχε συναισθηματική αφετηρία, λόγω του δεσμού του με την πληγείσα περιοχή.
Μεγάλωσα στην Αλεξανδρούπολη και με το που άρχισε η φωτιά, πήγα κατευθείαν εκεί για να καλύψω το γεγονός. Βέβαια το πρώτο διάστημα δεν χρησιμοποίησα καθόλου drone, γιατί υπήρχε θέμα ασφάλειας με τα εναέρια μέσα που χρησιμοποιούσαν”, δηλώνει ο φωτορεπόρτερ, μέλος της ΕΣΗΕΜ-Θ. Κάνοντας λοιπόν με το αυτόκίνητο γνωριμίες για τον ίδιο διαδρομές προκειμένου να εξασφαλίσει εικόνες της φωτιάς, είδε τις καμένες εκτάσεις να εκτείνονται σε τεράστιες αποστάσεις.
“Υπάρχουν διάφοροι επαρχιακοί δρόμοι στα ορεινά κομμάτια του Έβρου, που περνούσαν κάποτε μέσα από το δάσος. Τώρα περνούν μέσα από καμένο”, εξηγεί.
Αναφέρει συγκεκριμένα την πανέμορφη – όπως τη χαρακτηρίζει, διαδρομή από την πόλη της Αλεξανδρούπολης μέχρι τον οικισμό της Κίρκης, που κυριαρχεί στις παιδικές του αναμνήσεις, καώς τη διένυε συχνά με το ποδήλατο. Σήμερα, όπως λέει, το μόνο που βλέπεις είναι καμένα.
“Έτσι μου δημιουργήθηκε η ιδέα για αυτό το ντοκιμαντέρ. Όταν είναι σε εξέλιξη ένα γεγονός, πολλές φορές δεν μπορείς να αντιληφθείς το μέγεθός του. Έτσι αποφάσισα να ξαναπάω και να καταγράψω εικόνες με τη χρήση drone, εφόσον η πυρκαγιά θα τελείωνε κι έτσι έγινε”, συμπληρώνει.
Σε τρεις διαφορετικές φάσεις, ο Σάκης Ρουβάς εργάστηκε στην περιοχή, σε μια προσπάθεια να συγκεντρώσει υλικό για να μπορέσει να παρουσιάσει – στο μέτρο του δυνατού – μια συνολική εικόνα του τι άφησε πίσω της η μεγάλη πυρκαγιά του Έβρου, να ευαισθητοποιήσει τους θεατές και να περάσει το μήνυμα να προσέχουμε το σπίτι μας, το οποίο είναι η φύση.
“Ένα άλλο γεγονός που με οδήγησε να γυρίσω το ντοκιμαντέρ, είναι ότι το 2022, είχε ξανασυμβεί μια πυρκαγιά στη Δαδιά, που όλοι πιστεύαμε πως είναι κάτι πολύ μεγάλο τότε. Ωστόσο, απ’ ό,τι φάνηκε κανείς δεν πήρε το μάθημά του και την ακριβώς επόμενη χρονιά έγινε κάτι εξωπραγματικό, αφού δεν λήφθησαν μέτρα, δεν έγινε κάποια παρέμβαση, δεν υπήρξε κάποια πρόνοια ώστε να σβήσει τη φωτιά ώστε να σβήσει η φωτιά γρήγορα ή να μην αρχίσει καν”, κατέληξε.
Το 17λεπτο ντοκιμαντέρ «Έβρος 17 μέρες μετά» είναι διαθέσιμο διαδικτυακά, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας του Φεστιβάλ online.filmfestival.gr έως τις 22 Μαρτίου.
sofokleousin.gr