Θεωρείται η μεγαλύτερη θρησκευτική παραγωγή, στην ιστορία της μικρής αλλά και της μεγάλης οθόνης. Τα γυρίσματά της, κράτησαν ένα χρόνο, ξεκίνησαν το 1977 στο Μαρόκο και στην Τυνησία. Ο προϋπολογισμός της, άγγιξε τα 180.000.000 δολάρια! Παρόλο που μας συντροφεύει κάθε Πάσχα στις τηλεοράσεις μας, ίσως θα θέλατε να γνωρίζετε περισσότερες λεπτομέρειες για τις σκηνές, καθώς και τι εκτυλίχθηκε πίσω από τα κινηματογραφικά της πλατό.
Η ιστορία & το καστ της ταινίας
Με διάρκεια 379 λεπτών και γλώσσα Αγγλικά και Αραμαϊκά, ο διάσημος Ιησούς Ρόμπερτ Πάουελ, έχει ταυτιστεί όσο κανένας άλλος ηθοποιός, με τον συγκεκριμένο ρόλο.
Ο σκηνοθέτης Φράνκο Τζεφιρέλι είχε στο μυαλό του για υποψήφιο πρωταγωνιστή, τον Αλ Πατσίνο ή τον Ντάστιν Χόφμαν, ενώ τον Πάουελ τον προόριζε για τον ρόλο του Ιούδα! Όμως τον κέρδισε το ταπεινό του βλέμμα και η εσωτερική δύναμη, που εξέπεμπαν τα έντονα εκφραστικά γαλάζια μάτια του.
Έτσι τον έστειλε ο σκηνοθέτης, να μαυρίσει στον ήλιο, ώστε να χάσει το λευκό του χρώμα και να τον υποδυθεί. Λέγεται μάλιστα ότι ο σκηνοθέτης για να αποδώσει τον απόκοσμο και μεταφυσικό χαρακτήρα του Ιησού, έδωσε οδηγία στον Πάουελ να μην ανοιγοκλείνει τα βλέφαρά του! Οι κάμερες τον τραβούσαν μόνο “κοντινά πλάνα” και οι makeup artist, του τόνισαν το άνω του βλέφαρο, με μπλε eye liner.
Το καστ της επικής μικρής σειράς, είχε κολοσσιαίους ηθοποιούς, οι περισσότεροι από αυτούς, ήταν βραβευμένοι με Όσκαρ όπως : Πίτερ Ουστίνοφ, Λόρενς Ολίβιε, Άντονι Κουίν, Κρίστοφερ Πλάμερ κ.α. Στο βιβλίο Γκίνες «ο Ιησούς από την Ναζαρέτ» είναι καταχωρημένος γιατί κατά τη διάρκεια του Πάσχα, παίζεται σε ταυτοχρόνα σε 80 τηλεοπτικούς σταθμούς. Για την ταινία επιστρατεύτηκαν μελετητές της Βίβλου, ακαδημαϊκοί, ιστορικοί, ενώ συνεργάστηκε το Βατικανό και τη Ραβινική Σχολή του Λονδίνου, για την έρευνα και το κείμενο της παραγωγής.
Ο Σεναριογράφος Άντονι Μπέρτζες είναι αυτός, που υπόγραψε τη φιλόδοξη και δυστοπική ταινία: «το Κουρδιστό Πορτοκάλι». Η δε χαρακτηριστική μουσική του Μορίς Ζαρ, αποδίδει με σεβασμό και συγκίνηση, την απεραντοσύνη της ερήμου, αλλά και τη θνητότητα του πρωταγωνιστή της.
Τον ρόλο της Μαρίας Μαγδαληνής, τον πρότεινε αρχικά στην Ελίζαμπεθ Τέιλορ, η ίδια όμως, φοβήθηκε τα χρονοβόρα γυρίσματα κι έτσι τον πήρε η Αν Μπανκροφτ. Για Πόντιο Πιλάτο ήθελε τον Μαρτσέλο Μαστρογιάννη, αλλά δεν τα βρήκαν στο οικονομικό και έτσι δόθηκε στον Ροντ Στάιγκερ.
Θέλοντας να συμμετάσχει ο σερ Λόρενς Ολίβιε, είχε πει χαρακτηριστικά: «Παρά-είμαι μεγάλος για ιππασία, άρα δεν μπορώ να είμαι Πιλάτος. Δεν είμαι αρκετά Εβραίος, για Καϊάφας. Δώσε μου απλά, αυτές τις δύο μικρές σκηνές του Νικόδημου».
Μικρές ιστορίες & χαριτωμένα “λαθάκια”
Πριν καν ξεκινήσουν τα γυρίσματα, κατόπιν οδηγιών του παραγωγού Σερ Λιου Γκρέιντ , ο ηθοποιός παντρεύτηκε την αρραβωνιαστικιά του Μπάρμπαρα Λορντ. Ο λόγος, γιατί δεν ήθελε ο παραγωγός, να υποδυθεί τον Χριστό ο Πάουελ και να ζει στην αμαρτία!
Οι σκηνές των συναγωγών, γυρίστηκαν στο νησί Djerba, ενώ οι σκηνές της Ιερουσαλήμ, στην πόλη της Τυνησίας Μοναστήρι. Λόγω των κάκιστων αγγλικών κάποιων κομπάρσων, που είχαν επιλεγεί σαν ντόπιος πληθυσμός, όλες οι ομιλίες τους, ηχογραφήθηκαν ξανά σε στούντιο.
Ας δούμε όμως μερικά από τα “λαθάκια”. Στην ταινία σχεδόν όλοι οι Ρωμαίοι στρατιώτες έχουν γένια, παρόλο που στην εποχή που διαδραματίζονται τα γεγονότα, όλοι oi στρατιώτες είναι ξυρισμένοι. Στη σκηνή που βασανίζουν τα μικρά παιδιά τη Μαρία Μαγδαληνή, ένα παιδί πετάει στη φωτιά ένα πλαστικό μπαλόνι, με αποτέλεσμα να σκάει. Πλαστικό όμως εκείνη την εποχή δεν υπήρχε! Στη σκηνή της Σταύρωσης θα έπρεπε να τον είχαν σταυρώσει οι Ρωμαίοι στρατιώτες και όχι το εξαγριωμένο πλήθος.
Επίσης, ο Πάουελ έχασε 20 κιλά, έτσι ώστε να μοιάζει ταλαιπωρημένος και αποστεωμένος. Η δίαιτα που ακολούθησε ήταν τόσο εξαντλητική, σε βαθμό που ήταν ανήμπορος να κουβαλήσει στους ώμους του, το μεγάλο κορμό στο σταυρό του μαρτυρίου. Η παραγωγή αναγκάστηκε να του δέσουν τον σταυρό, με σχοινιά!
Στα γυρίσματα πάνω στον σταυρό, σε συνέντευξή του, είχε πει: «Έκανε απόλυτη παγωνιά, αντί να με κατεβάζουν από τον σταυρό μεταξύ των γυρισμάτων, με άφηναν εκεί πάνω, δίνοντάς μου, μία ρόμπα και ένα ζευγάρι παντόφλες!». Ο Πάουελ θυμάται κάποιον από την παραγωγή, να του ανεβάζει τσιγάρο και μπράντι, για να ζεσταθεί. Μόλις 20.000 λίρες πληρώθηκε για ένα χρόνο εξαντλητικών γυρισμάτων και δεν έχει λάβει ούτε ένα ευρώ για τις επαναλήψεις!
Η εμφάνιση της σειράς στην Ελλάδα
Στον Ελληνικό κινηματογράφο, το πρώτο μέρος της ταινίας «Ιησούς από τη Ναζαρέτ», προβλήθηκε το 1978 και τον επόμενο χρόνο, βγήκε στις αίθουσες το δεύτερο μέρος του. Την δεκαετία του ’80 έκανε την εμφάνιση της, στην τηλεόραση της ΕΡΤ, μετά ταυτίστηκε για πολλά χρόνια με το Mega. Από το 2000 η σειρά πήγε στον ΑΝΤ1 και έκτοτε για 22 χρόνια, προβάλλεται αποκλειστικά από τον ίδιο σταθμό, σε prime time ζώνη, χαρίζοντας του υψηλή τηλεθέαση.
Δείτε την θρυλική παραγωγή από την Μ. Τετάρτη και ώρα 21.00μ.μ. «Ιησούς από την Ναζαρέτ» στον ΑΝΤ1.
Δείτε εδώ πως φτιάχτηκε το σκηνικό της πόλης από το μηδέν. Την σκηνή της Σταύρωσης & το “κόλπο” με τα καρφιά.
Πηγή: culpanews.gr