Ανεβλήθει την Παρασκευή 29 Ιουλίου η αποκρατικοποίηση του λιμένα της Αλεξανδρούπολης. Σύμφωνα με πληροφορίες η αιτία -ανεπισήμως- ήταν, ότι το αίτημα αυτό διατύπωσαν ενδιαφερόμενοι και το ΤΑΙΠΕΔ το έκανε αποδεκτό. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η υποβολή δεσμευτικών προσφορών μεταφέρεται για μετά το καλοκαίρι, τον Σεπτέμβριο και πιθανόν για μετά τη ΔΕΘ.
Ο διαγωνισμός αφορά στην πώληση του 67% των μετοχών
Όσον αφορά στις εξελίξεις για τον λιμένα Αλεξανδρούπολης, ο διαγωνισμός αφορά στην πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών (τουλάχιστον 67%) του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Να υπενθυμίσουμε ότι στη β’ φάση του σχετικού διαγωνισμού έχουν προκριθεί:
- η Quintana Infrastructure & Development, η κοινοπραξία Cameron SA-Goldair Cargo AE-Bollore Africa Logistics,
- η κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group – Euroports – EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, και
- ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε..
Για τον διαγωνισμό αυτόν υπάρχει ενδιαφέρον από αμερικανικές εταιρείες, ενώ έχουν αναπτυχθεί διάφορα σενάρια γεωπολιτικού χαρακτήρα. Άλλωστε το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης απέκτησε μεγάλη στρατιωτική, αλλά και οικονομική σημασία, μετά την εισβολή των Ρώσων στην Ουκρανία, καθώς για πολλές χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, με την χρησιμοποίηση του, αποφεύγουν τον διάπλου των τουρκικών Δαρδανελίων.
Economist: H γεωγραφία του λιμανιού το καθιστά ελκυστικό για τους σχεδιαστές logistics του ΝΑΤΟ
Δεν θα πρέπει να περνά απαρατήρητο και το τελευταίο δημοσίευμα των Economist, που μεταξύ άλλων αναφέρει, ότι η γεωγραφία του λιμανιού το καθιστά ελκυστικό για τους σχεδιαστές logistics του ΝΑΤΟ, καθώς αμερικανικά πλοία ελλιμενίζονται εκεί, ενώ έχει και καλές οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις βόρεια μέσω της ανατολικής πλευράς της συμμαχίας.
Και συνεχίζει ο αρθρογράφος του Economist τονίζοντας, ότι η Αμερική χρησιμοποιεί το λιμάνι για ανάπτυξη δυνάμεων και συν τω χρόνω θα μπορούσε να γίνει ενεργειακός κόμβος, με σχέδια για δύο πλωτούς τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου μερικά χιλιόμετρα μακριά από τα παράλια. Αυτό θα βοηθήσει τις χώρες της περιοχής να μειώσουν την εξάρτησή τους από το ρωσικό αέριο.
Ακόμα καλύτερα, το λιμάνι έχει άφθονη πλεονάζουσα χωρητικότητα, σε αντίθεση με τα δύο μεγαλύτερα ελληνικά λιμάνια της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά (τα οποία τυγχάνει επίσης να ελέγχονται από εταιρείες με συνδέσμους με τη ρωσική και την κινεζική κυβέρνηση αντίστοιχα).
Οι συγκυρίες καθιστούν ευαίσθητη την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού
Ο Economist καταλήγει σημειώνοντας, ότι μια ελληνική εταιρεία με ρωσικούς δεσμούς θέλει να το αγοράσει. Οι συγκυρίες καθιστούν ευαίσθητη την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού. Το timing δεν θα μπορούσε να είναι χειρότερο.