Μειωμένες κατά 1,92% μέσο όρο ήταν οι τιμές στα σούπερ μάρκετ τον Ιούνιο 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Οι 12 από τις 23 κατηγορίες προϊόντων που εξετάζονται στο πλαίσιο της έρευνας, καταγράφουν μείωση.
αναλυτικότερα, η καθαρή μείωση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σούπερ μάρκετ τον Ιούνιο 2024, δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι αρνητικός σε ποσοστό -1,92 (έναντι 1,25 τον Μάϊο, +1,10% τον Απρίλιο, +0,28% τον Φεβρουάριο και +3% τον Ιανουάριο 2024).
Η μεταβολή του Ιουνίου οφείλεται κυρίως στη συνεχιζόμενη αποκλιμάκωση των τιμών και εν μέρει στην επίδραση της εποχικότητας λόγω καλοκαιριού, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ.
Πού καταγράφονται οι μεγαλύτερες μειώσεις:
Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:
- φρέσκα φρούτα και λαχανικά (-10,66%),
- απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού (-6,13%),
- χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής (-5,05%),
- τροφές και είδη για κατοικίδια (-4,91%),
- αυγά και βούτυρα (-4,33%).
Τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, έχουν ευνοηθεί από τις συγκριτικά καλύτερες καιρικές συνθήκες σε σχέση με το 2023. Στα υπόλοιπα είδη, οι μειώσεις που καταγράφονται, είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις:
Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:
- ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζόμενα είδη (+6,46%),
- φρέσκα ψάρια και θαλασσινά (+5,02%),
- μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη (+4,25%),
- τρόφιμα παντοπωλείου (+3,51%),
- οινοπνευματώδη ποτά (+2,77%).
Τα περισσότερα από αυτά τα είδη, επηρεάζονται από τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών, τις τιμές τηα ζάχαρης και του κακάο και άλλα κόστη παραγωγής, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ.
Πού αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών:
Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ είναι οι εξής:
- Καλύτερες συγκριτικά με το 2023, καιρικές συνθήκες το Μάιο του 2024 και εποχικότητα. Οι περσινές βροχές είχαν αυξήσει σημαντικά το κόστος σε φρούτα και λαχανικά. Οι καλύτερες φετινές καιρικές συνθήκες, έχουν μειώσει τις τιμές στα φρούτα και τα λαχανικά άνω του 10%. Παράλληλα, η εποχικότητα στα προϊόντα της κατηγορίας, επηρεάζει περισσότερο την πορεία του συνολικού δείκτη.
- Σταδιακή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων, λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργάνωσης/τεχνολογικής ετοιμότητάς τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
- Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (πχ. απαγόρευση προωθητικών ενεργειών, σε περίπτωση ανατιμήσεων 6969/2024).
- Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, ένταση και ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
- Η πορεία των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (πχ. FAO Food Price Index), καταγράφουν μείωση του πρώτους μήνες του 2024 στις περισσότερες περιπτώσεις. Σε περιπτώσεις όπως ο καφές και το κακάο όμως, η επίδραση είναι αντίστροφη.
- Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές, εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγάλης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων.
- Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.
voicels.gr