Στο 3,2 διαμορφώθηκε ο ετήσιος πληθωρισμός τον Μάρτιο, από 2,9% τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ).
Τις αυξήσεις του δείκτη τιμών του καταναλωτή τροφοδότησαν κυρίως οι ανατιμήσεις στα ξενοδοχεία και την εστίαση (6,4%), τα είδη ένδυσης και υπόδησης (5,8%), τα τρόφιμα (5,3%), αλλά και την Υγεία (4,4%).
Ειδικά για τα τρόφιμα, πρώτο στις αυξήσεις είναι το ελαιόλαδο, με άνοδο 67,2%, σε σχέση με τον μάρτιο του 2023 και το μέλλον δεν φαίνεται αισιόδοξο, ιδιαίτερα αν επαληθευτούν οι προβλέψεις για συνέχιση της φετινής ακαρπίας.
Στην ίδια κατηγορία, των τροφίμων, ξεχωρίζουν επίσης οι αυξήσεις 12,7% στα φρούτα, 11,4% στο μεταλλικό νερό και 5,7% στα ψάρια.
Ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή κατά τον μήνα Μάρτιο 2024, σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο 2024, παρουσίασε αύξηση 1,5% έναντι αύξησης 1,2%που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος ΔΤΜ του δωδεκαμήνου Απριλίου 2023 – Μαρτίου 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Απριλίου 2022 – Μαρτίου 2023, παρουσίασε 2,8%, έναντι αύξησης 9,2%, που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Απριλίου 2022 – Μαρτίου 2023 με το δωδεκάμηνο Απριλίου 2021 – Μαρτίου 2022.
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 3,2% του μήνα τον μήνα Μάρτιο 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαρτίου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
-
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
- 5,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω της αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη – σοκολάτες – γλυκά – παγωτά, λοιπά, τρόφιμα, μεταλλικό νερό – αναψυκτικά – χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής, αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα γαλακτοκομικά και αυγά.
- 1.8% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 5,8% στην ομάδα Ένδυση και Υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 0,6% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής, αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο.
- 4,4% στην ομάδα Υγεία, λόγω της αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές – οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 2,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, εναλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
- 3,3% στην ομάδα Αναψυχη – Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής – άνθη – κατοικίδια ζώα, δραστηριότητες αθλητικές και ελευθέρου χρόνου, κινηματογράφους – θέατρα, πακέτο διακοπών.
- 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
- 6,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία – Καφέ – Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια – ζαχαροπλαστεία – καφενεία – κυλικεία – ξενοδοχεία – μοτέλ – πανδοχεία.
- 1,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής, αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά :
- 1,8% στην ομάδα Επικοινωνίας, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
protothema.gr