Το ποσό των 60 εκατ. ευρώ προτίθεται να δαπανήσει το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, για εργασίες προληπτικής συντήρησης και ανακαίνισης, της υποδομής και επιδομής, σε εντοπισμένα τμήματα του Σιδηροδρομικού Δικτύου της χώρας.
Πρόκειται για έργα που αποσκοπούν στην αύξηση της σιδηροδρομικής ασφάλειας. Με σχετική απόφαση του Υπουργείου ΥΠΟΜΕ, καλείται ο ΟΣΕ ως δυνητικός δικαιούχος, για την υποβολή προτάσεων πράξεων, προκειμένου να ενταχθούν και να χρηματοδοτηθούν στα πλαίσια του άξονα προτεραιότητας 4.4. “Σιδηροδρομικό δίκτυο του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης 2021 – 2025.
Στο αντικείμενο του έργου, όπως αναφέρεται στην απόφαση, συμπεριλαμβάνονται συνολικά 710 χλμ. ανακατασκευασμένων ή αναβαθμισμένων σιδηροδρομικών γραμμών. Οι προτάσεις του ΟΣΕ, μπορούν να κατατεθούν μέχρι τις 29 Δεκεμβρίου 2023.
Η δράση αυτή, έχει στόχο την ενίσχυση του ΟΣΕ, προκειμένου να πραγματοποιηθούν έργα συντήρησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο το οποίο εμφανίζει προβλήματα και δυσλειτουργίες.
Τα πέντε ζητήματα
Η εύρυθμη λειτουργία και η ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου βρέθηκε στο επίκεντρο της συνάντησης που πραγματοποίησε η διοίκηση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, με το Σωματείο Εργαζομένων του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, η οποία διεξήχθηκε σε πολύ θετικό κλίμα, τέθηκαν πέντε ζητήματα πρωταρχικής σημασίας, για την ομαλή και ασφαλή διεξαγωγή του σιδηροδρομικού έργου στην Ελλάδα, τα οποία η διοίκηση της Αρχής, δεσμεύτηκε να θέσει στην Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών.
Στη συνάντηση συμμετείχαν από πλευράς διοίκησης της ΡΑΣ, η Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής των Σιδηροδρόμων, κ. Ιωάννα Τσιαπαρίκου και ο Διευθυντής Ασφάλειας και Διαλειτουργικότητας, κ. Σπύρος Μπούσης.
Το Σωματείο εργαζομένων του ΟΣΕ εκπροσώπησαν ο Πρόεδρος κ. Τσικακλάκης, ο Γενικός Γραμματέας, κ. Βασίλης Βελαώρας και τα μέλη κ. Γιώργος Κοροτσάνος και κ. Παντελής Μπαριανός.
Η συζήτηση των δύο μερών, επικεντρώθηκε σε πέντε ζητήματα – θεματικούς άξονες ζωτικής σημασίας, τα οποία έχουν πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Ειδικότερα, η διοίκηση της ΡΑΣ και οι εργαζόμενοι του ΟΣΕ αναφέρθηκαν στα εξής:
Ισόπεδες σιδηροδρομικές διαβάσεις
Τα συνεχή συμβάντα, τα δυστυχήματα και τα ατυχήματα που λαμβάνουν χώρα στις ισόπεδες διαβάσεις τέθηκαν στη συνάντηση των δύο πλευρών. Η Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, επεσήμανε τις παρεμβάσεις που έχει πραγματοποιήσει η αρχή για το μεγάλο ζήτημα των ισόπεδων σιδηροδρομικών διαβάσεων.
Η κ. Τσιαπαρίκου, ανέφερε τη συστηματική συμμετοχή της ΡΑΣ στην υλοποίηση της ετήσιας εκστρατείας ενημέρωσης για θέματα ασφαλούς που πραγματοποιείται με το Οδικό Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) “Πάνος Μυλωνάς”.
Τόνισε τη σημασία που έχει η συνέχεια του προγράμματος της ενημέρωσης των μαθητών στα σχολεία που γειτνιάζουν με το σιδηροδρομικό δίκτυο, το οποίο πραγματοποιείται κάθε χρόνο από κοινού με τον ΟΣΕ.
Μάλιστα, η Πρόεδρος της Αρχής, δεσμεύτηκε ότι θα φέρει επικαιροποιημένη την δέσμη προτάσεων χαμηλού κόστους, που είχε υποβάλλει προς τον ΟΣΕ και την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών.
Η κ. Τσιαπαρίκου εξήγησε ότι η υλοποίηση των προτάσεων αυτών, θα συμβάλλει αποφασιστικά στην ευαισθητοποίηση της κοινωνίας, για αυτό και θα στηρίξει όπως είπε το αίτημα για συνολική διαφημιστική καμπάνια από τα ΜΜΕ, που θα εστιάζει στην ασφαλή διέλευση οχημάτων και πεζών, στις ισόπεδες διαβάσεις.
Ελλείψεις προσωπικού στον ΟΣΕ
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης εργασίας, το Σωματείο Εργαζομένων του ΟΣΕ, έθεσε στη Διοίκηση της Αρχής, το φλέγον ζήτημα της ανεπαρκούς στελέχωσης του Οργανισμού.
Μάλιστα, όπως εξήγησε ο Πρόεδρος του Σωματείου, οι ελλείψεις εκτός των άλλων, εντοπίζονται στο προσωπικό που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα ασφάλειας στον ΟΣΕ.
Όπως εξήγησε ο κ. Τσικαλάκης, οι συνεχείς μειώσεις του προσωπικού στις κρίσιμες αυτές ειδικότητες, βαίνουν αυξανόμενες, εξαιτίας των εκατοντάδων συνταξιοδοτήσεων,
Οι συνέπειες, όπως επεσήμανα οι εργαζόμενοι προς τη διοίκηση της Αρχής, είναι σύνθετες και εξαιρετικά αρνητικές. Υποστήριξαν ότι θέτουν το σιδηροδρομικό έργο, σε συνθήκες οριακής λειτουργίας και παράλληλα ανακόπτουν τη μεταφορά τεχνογνωσίας στο νέο προσωπικό.
Από την πλευρά της, η Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, δεσμεύτηκε ότι θα στηρίξει το αίτημα του Σωματείου Εργαζομένων για άμεσες προσλήψεις προσωπικού στον ΟΣΕ.
Από τη διοίκηση της Αρχής, υπογραμμίστηκε σε όλους τους τόνους, ότι το αίτημα είναι δίκαιο και αποτελεί ένα από τα πιο ουσιώδη προαπαιτούμενα για την ασφαλή λειτουργία του Σιδηροδρόμου.
Ελαστικές σχέσεις εργασίας και ασφάλεια
Οι Εργαζόμενοι του Σωματείου Εργαζομένων, έθεσαν στη Διοίκηση της ΡΑΣ, ένα ακόμη μεγάλο ζήτημα, από το οποίο κρίνεται όχι μόνο η εργασιακή ασφάλεια, της σιδηροδρομικής οικογένειας, αλλά η ορθή και ασφαλής εκτέλεση του σιδηροδρομικού έργου.
Το Σωματείο ζήτησε την παρέμβαση της Αρχής, προκειμένου να μπει τέλος στις ελαστικές σχέσεις εργασίας, όπως είναι οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου και η απασχόληση με δελτίο παροχής υπηρεσιών.
Η Διοίκηση της ΡΑΣ, δεσμεύτηκε για την άμεση παρέμβασή της, προς τη Διοίκηση του ΟΣΕ και την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών.
Όπως τόνισε η κ. Τσιαπαρίκου, η Αρχή θα καταθέσει την άποψή της, η οποία συνίσταται στη δρομολόγηση των διαδικασιών, προκειμένου να προσληφθούν με μόνιμη σύμβαση εργασίας, οι ήδη υπηρετούντες και εκπαιδευόμενοι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ.
Η Πρόεδρος της ΡΑΣ, υπογράμμισε τη θέση της Αρχής, σύμφωνα με την οποία, τα σιδηροδρομικά επαγγέλματα και το προσωπικό που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα για την ασφάλεια, δεν μπορούν να ασκούνται με προσωπικό που θα συνάπτει συμβάσεις ορισμένου χρόνου.
Η πρακτική αυτή όπως είπε, αντίκειται στην έννοια της κουλτούρας ασφάλειας, που υποχρεούται να ενστερνιστεί το προσωπικό τέτοιων καθηκόντων. Για τη διοίκηση της ΡΑΣ, η κουλτούρα ασφαλείας, μπορεί να υπηρετηθεί μόνο από εργαζόμενους με μόνιμη σχέση εργασίας.
Θεωρεί μάλιστα, ότι το δημόσιο πρέπει να επενδύσει στη μακρόχρονη και συνεχή εκπαίδευση των εργαζομένων με κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας, προκειμένου οι εργαζόμενοι να είναι έτοιμοι να λετουργήσουν ακόμη και στις πιο αντίξοες και έκτακτες συνθήκες.
Παρέμβαση για την απαρέγκλιτη τήρηση του Γενικού Κανονισμού Κίνησης
Ιδιαίτερης σημασίας, ήταν η συζήτηση που είχαν οι δύο πλευρές, για την απαρέγκλιτη τήρηση του Γενικού Κανονισμού Κίνησης), που αποτελεί μια πολύ σημαντική ιδιότητα της ΡΑΣ.
Η Πρόεδρος της Αρχής, ενημέρωσε τους εκπροσώπους των εργαζομένων, για τις αυστηρές συστάσεις που είχαν απευθυνθεί σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, ούτως ώστε να εφαρμόζεται ορθώς και χωρίς παρεκκλίσεις ο ΓΚΚ, υπενθυμίζοντας πως η Αρχή έχει ήδη επιβάλλει βαριά πρόστιμα στις εταιρείες που επέδειξαν μη συμμόρφωση με το κανονιστικό πλαίσιο ασφαλείας.
Η Πρόεδρος της Αρχής επεσήμανε, ότι ο ΓΚΚ και οι ενδεχόμενες τροποποιήσεις του, σε ό,τι αφορά την παρέμβαση του προσωπικού του ΟΣΕ, στο έλεγχο των αμαξοστοιχιών (επισκέπτες), είναι από τα ζητήματα που δεσμεύτηκε να θέσει στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών.
Δέσμευση της Διοίκησης της Αρχής, υπήρξε και για το θέμα της ομαλοποίησης της λειτουργίας του προαστιακού σιδηροδρόμου.
Οι εκπρόσωποι του Σωματείου των Εργαζομένων, τόνισαν από την πλευρά τους, ότι θα πρέπει να αποκατασταθεί η απευθείας σύνδεση του Αεροδρομίου και της Πελοποννήσου με τον Πειραιά.
Εξήγησαν ότι θα πρέπει να σταματήσει η μετεπιβίβαση των επιβατών, στο σταθμό του Ρέντη σε συρμούς diesel, οποία μειώνει την ποιότητα της επιβατικής σιδηροδρομικής μεταφοράς.
Ανάταξη του Σιδηροδρομικού Δικτύου
Στη συνάντηση των δύο πλευρών, έγινε ειδική μνεία στα ζητήματα των διεταιρικών συμβάσεων του Διαχειριστή Υποδομής με τη σιδηροδρομική εταιρεία Hellenic Train, που διαχειρίζεται το σιδηροδρομικό επιβατικό έργο στην Ελλάδα.
Οι εργαζόμενοι κατέθεσαν λεπτομερώς τις απόψεις για την ανάταξη και τη συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, η οποία αποτελεί μία από τις σοβαρότερες παραμέτρους, ώστε να ενισχυθεί η ασφάλεια και η ποιότητα του σιδηροδρομικού έργου.
Η κ. Τσιαπαρίκου, ανέφερε από την πλευρά της, ότι η ανάταξη και η συντήρηση του δικτύου δεν μπορεί να περιμένει. Μετά το πέρας της συνάντησης, η Πρόεδρος της Αρχής, επανέλαβε για άλλη μια φορά, ότι θα βρίσκεται στη διάθεση των εργαζομένων, για έναν ανοιχτό, ειλικρινή διάλογο, που θα οδηγεί σε λύσεις και νέες κατευθύνσεις ομαλότητας, το σιδηροδρομικό έργο.
Ypodomes.com