Την Τρίτη 12 Νοεμβρίου, σε ειδική εκδήλωση που έλαβε χώρα στην αποθήκη νο1 στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της ποιοτικής έρευνας, “Τουριστικό Βαρόμετρο δήμου Αλεξανδρούπολης”.
Η έρευνα, που εκπονήθηκε στο πλαίσιο του σχεδιασμού τουριστικής στρατηγικής του Δήμου Αλεξαnδρούπολης, στοχεύει στη σφαιρική καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης και στην αποτίμηση της εξέλιξης του τουριστικού προϊόντος στην περιοχή μας τα τελευταία χρόνια.
Κατά την έναρξη της εκδήλωσης ο αντιδήμαρχος Τουρισμού, Πέτρος Κυριακίδης καλωσόρισε τους παρευρισκόμενους, κάνοντας μια σύντομη αναφορά σε όλες τις ενέργειες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια με κύρια στόχευση την ενίσχυση του τουριστικού αποτυπώματος του Δήμου Αλεξανδρούπολης σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
Με τη σειρά του ο Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης Γιάννης Ζαμπούκης ανέφερε τα εξής: «Είμαστε σήμερα, εδώ, για να συζητήσουμε με μετρήσιμα πλέον στοιχεία για το τουριστικό ρεύμα που καταφθάνει στην πόλη μας ή με άλλα λόγια για τα αποτελέσματα μιας προσπάθειας που ξεκίνησε πριν από 5 χρόνια και από ό,τι φαίνεται θα συνεχίσουμε να μετράμε με αυξητικές τάσεις τους καρπούς των ενεργειών μας.
Και επειδή οι ενέργειές μας είναι στοχευμένες και τίποτα δε γίνεται στην τύχη και επειδή αυτό που θέλουμε είναι να βελτιωθούμε στο σύνολο ως τοπική κοινωνία που υποδέχεται τους επισκέπτες της, μετρήσαμε όλα τα διαθέσιμα δεδομένα, γιατί αν δε μετρήσεις κάτι δεν μπορείς να το βελτιώσεις. Αναθέσαμε λοιπόν σε μια πολύ έμπειρη και εξειδικευμένη εταιρία να μετρήσει τον «παλμό» στον Δήμο μας. Είμαστε σήμερα εδώ για να ακούσουμε, να συζητήσουμε και να προχωρήσουμε στα επόμενα βήματά μας».
Η μελέτη περιλάμβανε 14 εις βάθος συνεντεύξεις με εκπροσώπους φορέων και επιχειρηματίες τουριστικών επιχειρήσεων της περιοχής, καθώς και 445 προσωπικές συνεντεύξεις με επισκέπτες της πόλης, στοχεύοντας στην κατανόηση των αναγκών και των προτιμήσεων των τουριστών. Σύμφωνα με τα ευρήματα, η Αλεξανδρούπολη προσελκύει κυρίως τουρίστες από την Τουρκία και τη Βουλγαρία, με τους επισκέπτες από την Τουρκία να κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο και να προέρχονται από ανώτερες οικονομικές τάξεις. Η πόλη έχει καθιερωθεί ως προορισμός για διασκέδαση, φαγητό και παραλίες, ενώ το ενδιαφέρον για τα μνημεία και την τοπική πολιτιστική κληρονομιά παραμένει περιορισμένο.
Η έρευνα επισημαίνει τη μείωση του εσωτερικού τουρισμού, γεγονός που επηρεάζει την τουριστική δραστηριότητα και υποδεικνύει την ανάγκη διαφοροποίησης του τουριστικού κοινού, με άνοιγμα και σε νέες αγορές, καθώς η εξάρτηση από συγκεκριμένες αγορές, όπως η τουρκική και βουλγαρική, μπορεί μελλοντικά να είναι επισφαλής.
Οι προτάσεις για την τουριστική ανάπτυξη της Αλεξανδρούπολης επικεντρώνονται στη βελτίωση των υποδομών και στην προβολή του προορισμού σε νέες αγορές. Μεταξύ των κύριων αναγκών που εντοπίστηκαν είναι η δημιουργία νέων κλινών και καταλυμάτων, η αναβάθμιση του Τελωνείου, η αύξηση των χώρων στάθμευσης και η προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού.
Με την ανάλυση των δεδομένων που συλλέχτηκαν μέσω των ερευνών πεδίου σε τουριστικές επιχειρήσεις, φορείς και επισκέπτες του Δήμου Αλεξανδρούπολης, είναι δυνατή η αποτίμηση του τουριστικού προϊόντος του Δήμου Αλεξανδρούπολης, η αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης και των προοπτικών της τουριστικής βιομηχανίας στην περιοχή και η δημιουργία προτάσεων για τη διαμόρφωση τουριστικής πολιτικής, βασισμένη στη συνεργασία του Δήμου Αλεξανδρούπολης και των τοπικών φορέων. Η αξιοποίηση των προτάσεων και η άμεση αντιμετώπιση των υποδομών θα ενισχύσουν την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής, συνεισφέροντας στη βιώσιμη ενδυνάμωση της τοπικής οικονομίας.